Body image of the 16th century mannerist type literature in works of Eastern Slavic (Latin and Ukrainian origin authors)
Анотація
Статтю присвячено питанням дослідження тіла людини в мистецько-літературній парадигмі XVI ст. На сьогоднішній день в сучасному мистецтві та літературі, які формуються в період чергового зламу століть, простежується все більше спільних рис з культурною парадигмою XVI. Таким чином, актуальність даної роботи визначається специфікою розгляду людського тіла в дискурсі маньєризму. Проте відсутня одностайна думка на сутність маньєризму і в роботах європейських дослідників. Об’єктом даної роботи виступають особливості концептуалізації феномену тілесності в творах українських авторів XVI ст. Метою дослідження є аналіз соматизмів в маньєристичних тестах з метою виявлення і характеристики тілесного коду як складового елемента equilibrium prodistinata. Маньєризм – феномен малодосліджений в контексті української культурної парадигми. Проте відсутня одностайна думка на сутність маньєризму і в роботах європейських дослідників. Погляди українських гуманістів на тілесне й духовне начало в людині, на співвідношення розуму та відчуттів формувались на основі переосмислення і синтезу уявлень їх вітчизняних попередників з новітніми ідеями західного Відродження. Значну увагу питанням тілесності та сутності людини як відображенню мікрокосму в структурі всесвіту приділяли С. Оріховський, К. Сакович та К. Транквіліон-Ставровецький. Аналіз творів маньєристичної доби показав, що в авторських текстах тіло розглядається як «фізичне тіло», «тіло-об'єкт» , «тіло-суб'єкт», «тіло-знак», «тіло-символ». Характер відтворення тілесності в розглянутих трактах залежить від локалізації в проблемному полі взаємодії категорій зовнішнього/внутрішнього і може змінювати як семантичне наповнення, так і його інтерпретацію. У текстах маньєристичного типу соматизми виступають особливими аксіологічними індексами, що діють в семіотичному континуумі культури. Вони актуалізують семантико-аксіологічне поле equilibrium prodistinata, внаслідок чого стає можливим простежити зв’язок автора з реальністю його буття та засобами, якими автор виявляє варіативність світу.
Посилання
Барт Ролан. Лингвистика текста / Ролан Барт – М.: – Новое в зарубеж.лингвистике. Вып.8.Лингвитика текста, 1978.– С. 442-449.
Баткин Л.М. Леонардо да Винчи и особенности ренессансного творческого мышления / Л.М Баткин. – М.: Искусство, 1990. – 415 с.
Башляр Гастон. Поэтика пространства пер. с фр. Н. Кулиш / Гастон Башляр – М.: Ad Marginem Press, 2014. – 352 с.
Быховская И. М. Homo somaticos: аксиология человеческого тела /И. М. Быховская. – М. : Эдиториал УРСС, 2000. – 208 с.
Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / И.Р. Гальперин. – М.: КомКнига, 2006. – 144 с.
Ковалева И.Б. Языковая репрезентация человека телесного в художественной прозе В.М. Шукшина: автор. рефер. диссертации кандидата филологических наук : 10.02.01 / И.Б. Ковалева. – Уфа, 2012. – 21с.
Лакан Ж . Стадия зеркала и ее роль в формировании функции Я / Ж . Лакан // Семинары. Книга 2. «Я» в теории Фрейда и в технике психоанализа (1954/1955) /пер. с фр. А. Черноглазова. – М : Гнозис//Логос, 1999. – С. 520.
Литвинов В.В. Ренесансний гуманізм в Україні / В.В. Литвинов – К.: Видавництво Соломії Павличко "Основи", 2000. – 472 с.
Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения / А. Ф Лосев – M.: Мысль, 1978. – 623 с.
Лосев А.Ф. Знак. Символ. Миф / А.Ф. Лосев – М.: Издательство Московского университета, 1982. – 480 с.
Лотман Ю.М. Структура художественного текста // Ю.М Лотман Об искусстве. – СПб.: «Искусство – СПБ»,
– С. 14-285.
Мерло-Понті Моріс Феноменологія сприйняття / Моріс Мерло-Понті – К.: Український центр духовної культури, 2001. – 552 с.
Никитин В.Н. Онтология телесности: смыслы, парадоксы, абсурд/ В.Н Никитин – М.: Когито-центр, 2006. — 320 с.
Пилявець Л. Гуманістичні тенденції в поглядах на людину й суспільство Кирила Транквіліона-Старовецького/ Л. Пилявець // Європейське Відродження та українська література ХIV-XVIII ст. / під ред.О.Мишанича – К.: Наукова думка, 1993.– С. 175-193
Румянцев О. Культура как место и время человека / О. Румянцев // Творение - творчество - репродукция: исторический и экзистенциальный опыт. – СПб. : Эйдос, 2003. – С. 30-43.
Сартр Ж.П. Бытие и ничто: Опыт феноменологической онтологии / Ж.П. Сартр / пер. с фр., примеч. В.И. Колядко – М.: Республика, 2000. – С. 324-377.
Стребкова Ю.А. Психология формирования образа тела/ Ю.А. Стребкова – Самара: Порто-принт, 2011. – 180 с.
Топоров В.Н. Миф. Ритуал.Символ. Образ. Исследования в области мифопоэтики / В.Н. Топоров. – М.: Издательская группа Прогресс-Культура, 1995. – 624 с.
Хофман Вернер. «Основы современного искусства. Введение в его символические формы». Пер.с нем. А. Белобратова / Вернер Хофман – СПб.: Академический проект, 2004 – 560 с.
Чекалов К. А. Маньеризм во французской и итальянской литературах / К. А. Чекалов М.: ИМЛИ РАН, 2001. – 208 с.
Ямпольский М. Демон и Лабиринт (Диаграммы, деформации, мимесис)/ М. Ямпольский –М.: – Новое литературное обозрение, Научное приложение. Вып. VII, 1996. – 104 с.
Buci-Glucksmann Christine Tragique de l'ombre. Shakespeare et le manierisme / Christine Buci-Glucksmann – Paris: Galilée, 1990.
Depraz N., Gallagher S. Embodiment and awareness: perspectives from phenomenology and cognitive science / N. Depraz, S. Gallagher. – Torun, 2003.
Dubois Claude-Gilbert Le Manierisme / Claude-Gilbert Dubois – Paris: Puf, 1979.
Eco U. Kant and the Platypus: Essays on Language and Cognition / U. Eco – San Diego, New York, London: Harcourt, Inc. , 2000. – 480 p.
Friedlander Walter Maniérisme et antimaniérisme dans la peinture italienne / Walter Friedlander. Walter Friedlander – New York. : Columbia University Press, 1990. 89 p.
Hauser A. Mannierism:the Crisis of the Renessance and Origin of Modern Art / A. Hauser – London and New York:
Routledge&ReganPaul, 1965.
Hutson James Early Modern Art Theory. Visual Culture and Ideology, 1400-1700 / James Hutson. – Hambourg: Anchor Academic Publishing, 2016.
Lomazzo Giovanni Paolo Tracite de la proportion naturelle et artificielle des choses/ Giovanni Paolo Lomazzo. – Toulouse, 1964. Print.
Mack Michael. Sidney's Poetics: Imitating Creation / Michael Mack – Washington, D.C.:The Catholic University of America, 2005.
Orichovius Stanislaus Fidelis Subditus: de Institutione Regia ad Sigismundum Augustum Poloniae Regem Libri Duo, Quales Anno 1549 Editurus Erat Stanislaus Orichovius/ Stanislaus Orichovius – Warszawa: Grzegorz Saengler i Teodor Wierzbowski 2nd edition, 1908.
Orichovius Stanislaus .Stanislai Orichovii Rutheni. De lege coelibatus contra Syricium in Concilio habita / Stanislaus Orichovius – Basiliae, in officina Joannis Oporini, A.Ch. MDLI. Mensę Decembri, 1551. Print.
Ruthrof H. Semantics and the Body: Meaning from Frege to the Postmodern / H. Ruthrof – Melbourne: Melbourne University Press, 1998. – 321 p.
Ruthrof H. The Body in Language / H Ruthrof. – London; New York: Cassell, 2000. – 193 p.
Smyth Craig Hugh Mannerism and Maniera / Craig Hugh Smyth // Studies in Western Art (Acts of the Twentieth International Congress of the History of Art). – Princeton: N.J., 1963, pp. 174-199.
Summers David Maniera and Movement “The Figura Serpentinata”/ David Summers//Art Quarterly – New York: Founders Society: Detroit Institute of Arts, 1972, pp. 269-301.
Turner Bryan Stanley Recent Developments in the Theory of the Body/ Bryan Stanley Turner/. The Body – London: SAGE Publications Ltd., 1993, p.1–35. Visari, Giovanni.Le Vite de ‘Piu Eccellenti Pitorri [...]. Paris: Leclanche & Jeanron, 1839-1842. Print.
Zuccaro Federico L’idea de’Pittori, Scultori ed Architetti/ Federico Zuccaro Torino, 1607. Print
Bart, Rolan (1978). Lingvistika teksta [Лингвистика текста] In Novoe v zarubezh.lingvistike. Vyp.8. Lingvitika teksta . Moscow, pp. 442-449.
Bashlyar, Gaston. Poetika prostranstva (2014) [Поэтика пространства]. Traslated by N.Kulysh. Moscow .: Ad Marginem Press Batkyn, L.M. (1990). Leonardo da Vinchi i osobennosti renessansnogo tvorcheskogo myishleniya [Леонардо да Винчи и особенности ренессансного творческого мышления]. Moscow .: Iskusstvo.
Buci-Glucksmann, Christine. (1990). Tragique de l'ombre. Shakespeare et le manierisme. Paris: Galilée.
Byhovskaya, I. M. (200) Homo somaticos: aksiologiya chelovecheskogo tela [Homo somaticos: аксиология человеческого тела]. Moscow : Editorial URSS.
Chekalov K. A. (2001) Manerizm vo frantsuzskoy i italyanskoy literaturah [Маньеризм во французской и итальянской литературах ]. Moscow .: IMLI RAN.
Depraz N., Gallagher S. Embodiment and awareness: perspectives from phenomenology and cognitive science / N. Depraz, S. Gallagher. – Torun, 2003.
Dubois, Claude-Gilbert. ( 1979). Le Manierisme. Paris: Puf.
Eco, U. (2000). Kant and the Platypus: Essays on Language and Cognition. San Diego, New York, London: Harcourt, Inc.
Friedlander Walter.(1990) Maniérisme et antimaniérisme dans la peinture italienne. New York. : Columbia University Press
Gal'perin, I.R. (2006). Tekst kak ob"ekt lingvisticheskogo issledovaniya [Текст как объект лингвистического исследования]. Moscow: KomKniga.
Hauser, A. (1965).Mannierism:the Crisis of the Renessance and Origin of Modern Art. London and New York: Routledge&ReganPaul.
Hofman, Verner. (2004) «Osnovyi sovremennogo iskusstva. Vvedenie v ego simvolicheskie formyi» [Основы современного искусства. Введение в его символические формы]. Traslated by. A. Belobratova. Sankt-Peterburg.: Akademicheskiy proekt.
Hutson, James. (2016). Early Modern Art Theory. Visual Culture and Ideology, 1400-1700. Hambourg: Anchor Academic Publishing.
Kovaleva, I.B. (2012). YAzykovaya reprezentaciya cheloveka telesnogo v hudozhestvennoj proze V.M. SHukshina: avtor. refer. dissertacii kandidata filologicheskih nauk[Языковая репрезентация человека телесного в художественной прозе В.М. Шукшина: автор. рефер. диссертации кандидата филологических наук : 10.02.01]. Ufa.
Lakan, ZH (1999). Stadiya zerkala i ee rol' v formirovanii funkcii YA[ Стадия зеркала и ее роль в формировании функции Я] In Seminary. Kniga 2. «YA» v teorii Frejda i v tekhnike psihoanaliza (1954/1955). Traslated by A. CHernoglazova. Moscow: Gnozis//Logos.
Lomazzo Giovanni Paolo, (1964). Tracite de la proportion naturelle et artificielle des choses. Toulouse.
Losev, A. F.(1978). Estetika Vozrozhdeniya[Эстетика Возрождения]. Moscow : Myisl.
Losev, A.F. (1982). Znak. Simvol. Mif [Знак. Символ. Миф ] . Moscow: Izdatel'stvo Moskovskogo universiteta.
Lotman, YU.M. (1998). Struktura hudozhestvennogo teksta [Структура художественного текста]. In Ob iskusstve. SanktPeterburg: Iskusstvo.
Lytvynov V.V. Renesansnyi humanizm v Ukraini.[ Ренесансний гуманізм в Україні]. Kyiv.: Vydavnytstvo Solomii Pavlychko "Osnovy".
Mack, Michael. (2005) Sidney's Poetics: Imitating Creation, Washington, D.C.: The Catholic University of America.
Merlo-Pontі, Morіs (2001). Fenomenolohiia spryiniattia [Феноменологія сприйняття ]. Kyiv: Ukrainskyi tsentr dukhovnoi kultury.
Nikitin, V.N. (2006) . Ontologiya telesnosti: smysly, paradoksy, absurd [Онтология телесности: смыслы, парадоксы, абсурд ]. Moscow: Kogito-tsentr.
Orichovius, Stanislaus (1551). Stanislai Orichovii Rutheni. De lege coelibatus contra Syricium in Concilio habita. – Basiliae, in officina Joannis Oporini, A.Ch. MDLI. Mensę Decembri , 1551..
Orichovius, Stanislaus. (1908). Fidelis Subditus: de Institutione Regia ad Sigismundum Augustum Poloniae Regem Libri Duo, Quales Anno 1549 Editurus Erat Stanislaus Orichovius. 2th Warszawa: Grzegorz Saengler i Teodor Wierzbowski.
Pyliavets, L. (1993), Humanistychni tendentsii v pohliadakh na liudynu y suspilstvo Kyryla Trankviliona-Starovetskoho [Гуманістичні тенденції в поглядах на людину й суспільство Кирила Транквіліона-Старовецького]. In O.Mishanich (ed.), Yevropeiske Vidrodzhennia ta ukrainska literatura KhIV-XVIII st. Kyiv.: Naukova dumka,pp. 175-193
Rumyantsev, O. (2003).Kul'tura kak mesto i vremya cheloveka [Культура как место и время человека] In Tvoreniye - tvorchestvo - reproduktsiya: istoricheskiy i ekzistentsial'nyy opyt . Sankt-Peterburg : Eydos.
Ruthrof, H. (1998). Semantics and the Body: Meaning from Frege to the Postmodern. Melbourne: Melbourne University Press. .
Sartr , ZH. P. (2000) Bytiye i nichto: Opyt fenomenologicheskoy ontologii [Бытие и ничто: Опыт феноменологической онтологии]. Traslated by V. I. Kolyadko. Moscow: Respublika., pp. 324-377.
Smyth, Craig Hugh. (1963) Mannerism and Maniera In Studies in Western Art (Acts of the Twentieth International Congress of the History of Art (2 vols). Princeton: N.J. , pp. 174-199.
Strebkova, YU. A.(2011). Psikhologiya formirovaniya obraza tela [Психология формирования образа тела ] .Samara: Portoprint.
Summers, David. (1972). Maniera and Movement “The Figura Serpentinata”.In Art Quarterly (35vols), New York: Founders Society , Detroit Institute of Arts,. pp. 269-301.
Toporov, V.N. (1995) Mif. Ritual.Simvol. Obraz. Issledovaniya v oblasti mifopoetiki [Миф. Ритуал.Символ. Образ. Исследования в области мифопоэтики]. Moscow: Izdatel'skaya gruppa Progress - Kul'tura.
Turner, Bryan (1993) Developments in the Theory of the Body. In The Body. London: SAGE Publications Ltd., pp. 1-35.
Visari, Giovanni. (1842). Le Vite de ‘Piu Eccellenti Pitorri [...]. Paris: Leclanche & Jeanron,
Yampolskiy, M. (1996). Demon i Labirint (Diagrammyi, deformatsii, mimesis) [Демон и Лабиринт (Диаграммы, деформации, мимесис]. In Novoe literaturnoe obozrenie, Nauchnoe prilozhenie. VII.