Body image of the 16th century mannerist type literature in works of Eastern Slavic (Latin and Ukrainian origin authors)

  • Olga Lefterova Taras Shevchenko National University of Kyiv
Ключові слова: маньєризм, людське тіло, соматизм, ренесансний гуманізм, ренесанс, українська культура, українська література

Анотація

Статтю присвячено питанням дослідження тіла людини в мистецько-літературній парадигмі XVI ст. На сьогоднішній день в сучасному мистецтві та літературі, які формуються в період чергового зламу століть, простежується все більше спільних рис з культурною парадигмою XVI. Таким чином, актуальність даної роботи визначається специфікою розгляду людського тіла в дискурсі маньєризму. Проте відсутня одностайна думка на сутність маньєризму і в роботах європейських дослідників. Об’єктом даної роботи виступають особливості концептуалізації феномену тілесності в творах українських авторів XVI ст. Метою дослідження є аналіз соматизмів в маньєристичних тестах з метою виявлення і характеристики тілесного коду як складового елемента equilibrium prodistinata. Маньєризм – феномен малодосліджений в контексті української культурної парадигми. Проте відсутня одностайна думка на сутність маньєризму і в роботах європейських дослідників. Погляди українських гуманістів на тілесне й духовне начало в людині, на співвідношення розуму та відчуттів формувались на основі переосмислення і синтезу уявлень їх вітчизняних попередників з новітніми ідеями західного Відродження. Значну увагу питанням тілесності та сутності людини як відображенню мікрокосму в структурі всесвіту приділяли С. Оріховський, К. Сакович та К. Транквіліон-Ставровецький. Аналіз творів маньєристичної доби показав, що в авторських текстах тіло розглядається як «фізичне тіло», «тіло-об'єкт» , «тіло-суб'єкт», «тіло-знак», «тіло-символ». Характер відтворення тілесності в розглянутих трактах залежить від локалізації в проблемному полі взаємодії категорій зовнішнього/внутрішнього і може змінювати як семантичне наповнення, так і його інтерпретацію. У текстах маньєристичного типу соматизми виступають особливими аксіологічними індексами, що діють в семіотичному континуумі культури. Вони актуалізують семантико-аксіологічне поле equilibrium prodistinata, внаслідок чого стає можливим простежити зв’язок автора з реальністю його буття та засобами, якими автор виявляє варіативність світу.

Біографія автора

Olga Lefterova, Taras Shevchenko National University of Kyiv

PhD, Associate Professor, Associate Professor of the Department of General Linguistics, Classical Philology and Neoellinistics

Посилання

Барт Ролан. Лингвистика текста / Ролан Барт – М.: – Новое в зарубеж.лингвистике. Вып.8.Лингвитика текста, 1978.– С. 442-449.

Баткин Л.М. Леонардо да Винчи и особенности ренессансного творческого мышления / Л.М Баткин. – М.: Искусство, 1990. – 415 с.

Башляр Гастон. Поэтика пространства пер. с фр. Н. Кулиш / Гастон Башляр – М.: Ad Marginem Press, 2014. – 352 с.

Быховская И. М. Homo somaticos: аксиология человеческого тела /И. М. Быховская. – М. : Эдиториал УРСС, 2000. – 208 с.

Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / И.Р. Гальперин. – М.: КомКнига, 2006. – 144 с.

Ковалева И.Б. Языковая репрезентация человека телесного в художественной прозе В.М. Шукшина: автор. рефер. диссертации кандидата филологических наук : 10.02.01 / И.Б. Ковалева. – Уфа, 2012. – 21с.

Лакан Ж . Стадия зеркала и ее роль в формировании функции Я / Ж . Лакан // Семинары. Книга 2. «Я» в теории Фрейда и в технике психоанализа (1954/1955) /пер. с фр. А. Черноглазова. – М : Гнозис//Логос, 1999. – С. 520.

Литвинов В.В. Ренесансний гуманізм в Україні / В.В. Литвинов – К.: Видавництво Соломії Павличко "Основи", 2000. – 472 с.

Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения / А. Ф Лосев – M.: Мысль, 1978. – 623 с.

Лосев А.Ф. Знак. Символ. Миф / А.Ф. Лосев – М.: Издательство Московского университета, 1982. – 480 с.

Лотман Ю.М. Структура художественного текста // Ю.М Лотман Об искусстве. – СПб.: «Искусство – СПБ»,

– С. 14-285.

Мерло-Понті Моріс Феноменологія сприйняття / Моріс Мерло-Понті – К.: Український центр духовної культури, 2001. – 552 с.

Никитин В.Н. Онтология телесности: смыслы, парадоксы, абсурд/ В.Н Никитин – М.: Когито-центр, 2006. — 320 с.

Пилявець Л. Гуманістичні тенденції в поглядах на людину й суспільство Кирила Транквіліона-Старовецького/ Л. Пилявець // Європейське Відродження та українська література ХIV-XVIII ст. / під ред.О.Мишанича – К.: Наукова думка, 1993.– С. 175-193

Румянцев О. Культура как место и время человека / О. Румянцев // Творение - творчество - репродукция: исторический и экзистенциальный опыт. – СПб. : Эйдос, 2003. – С. 30-43.

Сартр Ж.П. Бытие и ничто: Опыт феноменологической онтологии / Ж.П. Сартр / пер. с фр., примеч. В.И. Колядко – М.: Республика, 2000. – С. 324-377.

Стребкова Ю.А. Психология формирования образа тела/ Ю.А. Стребкова – Самара: Порто-принт, 2011. – 180 с.

Топоров В.Н. Миф. Ритуал.Символ. Образ. Исследования в области мифопоэтики / В.Н. Топоров. – М.: Издательская группа Прогресс-Культура, 1995. – 624 с.

Хофман Вернер. «Основы современного искусства. Введение в его символические формы». Пер.с нем. А. Белобратова / Вернер Хофман – СПб.: Академический проект, 2004 – 560 с.

Чекалов К. А. Маньеризм во французской и итальянской литературах / К. А. Чекалов М.: ИМЛИ РАН, 2001. – 208 с.

Ямпольский М. Демон и Лабиринт (Диаграммы, деформации, мимесис)/ М. Ямпольский –М.: – Новое литературное обозрение, Научное приложение. Вып. VII, 1996. – 104 с.

Buci-Glucksmann Christine Tragique de l'ombre. Shakespeare et le manierisme / Christine Buci-Glucksmann – Paris: Galilée, 1990.

Depraz N., Gallagher S. Embodiment and awareness: perspectives from phenomenology and cognitive science / N. Depraz, S. Gallagher. – Torun, 2003.

Dubois Claude-Gilbert Le Manierisme / Claude-Gilbert Dubois – Paris: Puf, 1979.

Eco U. Kant and the Platypus: Essays on Language and Cognition / U. Eco – San Diego, New York, London: Harcourt, Inc. , 2000. – 480 p.

Friedlander Walter Maniérisme et antimaniérisme dans la peinture italienne / Walter Friedlander. Walter Friedlander – New York. : Columbia University Press, 1990. 89 p.

Hauser A. Mannierism:the Crisis of the Renessance and Origin of Modern Art / A. Hauser – London and New York:

Routledge&ReganPaul, 1965.

Hutson James Early Modern Art Theory. Visual Culture and Ideology, 1400-1700 / James Hutson. – Hambourg: Anchor Academic Publishing, 2016.

Lomazzo Giovanni Paolo Tracite de la proportion naturelle et artificielle des choses/ Giovanni Paolo Lomazzo. – Toulouse, 1964. Print.

Mack Michael. Sidney's Poetics: Imitating Creation / Michael Mack – Washington, D.C.:The Catholic University of America, 2005.

Orichovius Stanislaus Fidelis Subditus: de Institutione Regia ad Sigismundum Augustum Poloniae Regem Libri Duo, Quales Anno 1549 Editurus Erat Stanislaus Orichovius/ Stanislaus Orichovius – Warszawa: Grzegorz Saengler i Teodor Wierzbowski 2nd edition, 1908.

Orichovius Stanislaus .Stanislai Orichovii Rutheni. De lege coelibatus contra Syricium in Concilio habita / Stanislaus Orichovius – Basiliae, in officina Joannis Oporini, A.Ch. MDLI. Mensę Decembri, 1551. Print.

Ruthrof H. Semantics and the Body: Meaning from Frege to the Postmodern / H. Ruthrof – Melbourne: Melbourne University Press, 1998. – 321 p.

Ruthrof H. The Body in Language / H Ruthrof. – London; New York: Cassell, 2000. – 193 p.

Smyth Craig Hugh Mannerism and Maniera / Craig Hugh Smyth // Studies in Western Art (Acts of the Twentieth International Congress of the History of Art). – Princeton: N.J., 1963, pp. 174-199.

Summers David Maniera and Movement “The Figura Serpentinata”/ David Summers//Art Quarterly – New York: Founders Society: Detroit Institute of Arts, 1972, pp. 269-301.

Turner Bryan Stanley Recent Developments in the Theory of the Body/ Bryan Stanley Turner/. The Body – London: SAGE Publications Ltd., 1993, p.1–35. Visari, Giovanni.Le Vite de ‘Piu Eccellenti Pitorri [...]. Paris: Leclanche & Jeanron, 1839-1842. Print.

Zuccaro Federico L’idea de’Pittori, Scultori ed Architetti/ Federico Zuccaro Torino, 1607. Print

Bart, Rolan (1978). Lingvistika teksta [Лингвистика текста] In Novoe v zarubezh.lingvistike. Vyp.8. Lingvitika teksta . Moscow, pp. 442-449.

Bashlyar, Gaston. Poetika prostranstva (2014) [Поэтика пространства]. Traslated by N.Kulysh. Moscow .: Ad Marginem Press Batkyn, L.M. (1990). Leonardo da Vinchi i osobennosti renessansnogo tvorcheskogo myishleniya [Леонардо да Винчи и особенности ренессансного творческого мышления]. Moscow .: Iskusstvo.

Buci-Glucksmann, Christine. (1990). Tragique de l'ombre. Shakespeare et le manierisme. Paris: Galilée.

Byhovskaya, I. M. (200) Homo somaticos: aksiologiya chelovecheskogo tela [Homo somaticos: аксиология человеческого тела]. Moscow : Editorial URSS.

Chekalov K. A. (2001) Manerizm vo frantsuzskoy i italyanskoy literaturah [Маньеризм во французской и итальянской литературах ]. Moscow .: IMLI RAN.

Depraz N., Gallagher S. Embodiment and awareness: perspectives from phenomenology and cognitive science / N. Depraz, S. Gallagher. – Torun, 2003.

Dubois, Claude-Gilbert. ( 1979). Le Manierisme. Paris: Puf.

Eco, U. (2000). Kant and the Platypus: Essays on Language and Cognition. San Diego, New York, London: Harcourt, Inc.

Friedlander Walter.(1990) Maniérisme et antimaniérisme dans la peinture italienne. New York. : Columbia University Press

Gal'perin, I.R. (2006). Tekst kak ob"ekt lingvisticheskogo issledovaniya [Текст как объект лингвистического исследования]. Moscow: KomKniga.

Hauser, A. (1965).Mannierism:the Crisis of the Renessance and Origin of Modern Art. London and New York: Routledge&ReganPaul.

Hofman, Verner. (2004) «Osnovyi sovremennogo iskusstva. Vvedenie v ego simvolicheskie formyi» [Основы современного искусства. Введение в его символические формы]. Traslated by. A. Belobratova. Sankt-Peterburg.: Akademicheskiy proekt.

Hutson, James. (2016). Early Modern Art Theory. Visual Culture and Ideology, 1400-1700. Hambourg: Anchor Academic Publishing.

Kovaleva, I.B. (2012). YAzykovaya reprezentaciya cheloveka telesnogo v hudozhestvennoj proze V.M. SHukshina: avtor. refer. dissertacii kandidata filologicheskih nauk[Языковая репрезентация человека телесного в художественной прозе В.М. Шукшина: автор. рефер. диссертации кандидата филологических наук : 10.02.01]. Ufa.

Lakan, ZH (1999). Stadiya zerkala i ee rol' v formirovanii funkcii YA[ Стадия зеркала и ее роль в формировании функции Я] In Seminary. Kniga 2. «YA» v teorii Frejda i v tekhnike psihoanaliza (1954/1955). Traslated by A. CHernoglazova. Moscow: Gnozis//Logos.

Lomazzo Giovanni Paolo, (1964). Tracite de la proportion naturelle et artificielle des choses. Toulouse.

Losev, A. F.(1978). Estetika Vozrozhdeniya[Эстетика Возрождения]. Moscow : Myisl.

Losev, A.F. (1982). Znak. Simvol. Mif [Знак. Символ. Миф ] . Moscow: Izdatel'stvo Moskovskogo universiteta.

Lotman, YU.M. (1998). Struktura hudozhestvennogo teksta [Структура художественного текста]. In Ob iskusstve. SanktPeterburg: Iskusstvo.

Lytvynov V.V. Renesansnyi humanizm v Ukraini.[ Ренесансний гуманізм в Україні]. Kyiv.: Vydavnytstvo Solomii Pavlychko "Osnovy".

Mack, Michael. (2005) Sidney's Poetics: Imitating Creation, Washington, D.C.: The Catholic University of America.

Merlo-Pontі, Morіs (2001). Fenomenolohiia spryiniattia [Феноменологія сприйняття ]. Kyiv: Ukrainskyi tsentr dukhovnoi kultury.

Nikitin, V.N. (2006) . Ontologiya telesnosti: smysly, paradoksy, absurd [Онтология телесности: смыслы, парадоксы, абсурд ]. Moscow: Kogito-tsentr.

Orichovius, Stanislaus (1551). Stanislai Orichovii Rutheni. De lege coelibatus contra Syricium in Concilio habita. – Basiliae, in officina Joannis Oporini, A.Ch. MDLI. Mensę Decembri , 1551..

Orichovius, Stanislaus. (1908). Fidelis Subditus: de Institutione Regia ad Sigismundum Augustum Poloniae Regem Libri Duo, Quales Anno 1549 Editurus Erat Stanislaus Orichovius. 2th Warszawa: Grzegorz Saengler i Teodor Wierzbowski.

Pyliavets, L. (1993), Humanistychni tendentsii v pohliadakh na liudynu y suspilstvo Kyryla Trankviliona-Starovetskoho [Гуманістичні тенденції в поглядах на людину й суспільство Кирила Транквіліона-Старовецького]. In O.Mishanich (ed.), Yevropeiske Vidrodzhennia ta ukrainska literatura KhIV-XVIII st. Kyiv.: Naukova dumka,pp. 175-193

Rumyantsev, O. (2003).Kul'tura kak mesto i vremya cheloveka [Культура как место и время человека] In Tvoreniye - tvorchestvo - reproduktsiya: istoricheskiy i ekzistentsial'nyy opyt . Sankt-Peterburg : Eydos.

Ruthrof, H. (1998). Semantics and the Body: Meaning from Frege to the Postmodern. Melbourne: Melbourne University Press. .

Sartr , ZH. P. (2000) Bytiye i nichto: Opyt fenomenologicheskoy ontologii [Бытие и ничто: Опыт феноменологической онтологии]. Traslated by V. I. Kolyadko. Moscow: Respublika., pp. 324-377.

Smyth, Craig Hugh. (1963) Mannerism and Maniera In Studies in Western Art (Acts of the Twentieth International Congress of the History of Art (2 vols). Princeton: N.J. , pp. 174-199.

Strebkova, YU. A.(2011). Psikhologiya formirovaniya obraza tela [Психология формирования образа тела ] .Samara: Portoprint.

Summers, David. (1972). Maniera and Movement “The Figura Serpentinata”.In Art Quarterly (35vols), New York: Founders Society , Detroit Institute of Arts,. pp. 269-301.

Toporov, V.N. (1995) Mif. Ritual.Simvol. Obraz. Issledovaniya v oblasti mifopoetiki [Миф. Ритуал.Символ. Образ. Исследования в области мифопоэтики]. Moscow: Izdatel'skaya gruppa Progress - Kul'tura.

Turner, Bryan (1993) Developments in the Theory of the Body. In The Body. London: SAGE Publications Ltd., pp. 1-35.

Visari, Giovanni. (1842). Le Vite de ‘Piu Eccellenti Pitorri [...]. Paris: Leclanche & Jeanron,

Yampolskiy, M. (1996). Demon i Labirint (Diagrammyi, deformatsii, mimesis) [Демон и Лабиринт (Диаграммы, деформации, мимесис]. In Novoe literaturnoe obozrenie, Nauchnoe prilozhenie. VII.

Опубліковано
2019-09-01