Zusammenwirken der linguistisch-rhetorischen strategien in den deutschen nachrichten im Internet

  • Olena Stscherbak Nishyner Staatliche Gogol-Universität
Ключові слова: спосіб впливу, лінгвориторична стратегія, логос, етос, пафос, тактика

Анотація

У статті представлено результати лінгвориторичного аналізу текстів німецьких Інтернет-новин, які поширюються комп’ютерним каналом передачі інформації. Лінгвориторика інтегрує принципи класичного вчення з сучасним мовознавством, вивчаючи вплив тексту на реципієнтів з урахуванням їх морально-етичних принципів і потреб, які визначають його зміст, лінеаризацію і вибір номінативних одиниць. У руслі медійної лінгвориторики пропоноване дослідження поєднує канони текстопобудови – інвенцію, диспозицію, елокуцію, перформацію – зі способами впливу, які включають логос, пафос і етос. У медіариториці пафос постає як засіб впливу на аудиторію як через емоції, так і через задоволення або незадоволення потреб – фізіологічних, безпекових і самоактуалізаційних, покладених в основу відбору змісту; етос перетворився у спосіб впливу через апеляцію до поширених у німецькому суспільстві цінностей і норм; логос залишається засобом прихованої дії на думки адресата. Названі способи впливу підпорядковують лінгвориторичні стратегії, які як плани викладу змісту визначають побудову текстів німецьких Інтернет-новин у їх структурних частинах – заголовку, вступі, блоці головної події та прикінцевому абзаці. Аргументативні стратегії, пов’язані з логосом, структурують тексти, призначені для впливу на раціональну сферу читачів через взаємодію змісту тези з доказами. Будова текстів німецьких Інтернет-новин, що впливають через пафос і етос, визначається стратегіями, втіленими предикатами й предикативними групами, у складі яких залежні одиниці конкретизують зображення учасників і компонентів подій ідентифікаційними, параметральними або хронтопними тактиками. Аналіз текстів Інтернет-новин показав, що виокремлені способи впливу утворюють два варіанти взаємодії, за яких лінгвориторичні стратегії впливу через етос або через пафос підпорядковуються аргументативному впливу

Біографія автора

Olena Stscherbak, Nishyner Staatliche Gogol-Universität

Dr.

Посилання

Бєлова А. Д. Комунікативні стратегії і тактики: проблеми систематики / А. Д. Бєлова // Мовні і концептуальні картини світу: Зб. наук. праць. – К. : Логос, 2004. – Вип.10. – С. 11–16.

Блажко М. І. Прикметники і дієприкметники на позначення звучання в сучасній німецькій мові: семантика і комбінаторика : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 / Блажко Марія Іванівна. − Kиїв, 2011. – 240 с.

Гак В. Г. Функционально-семантическое поле предикатов локализации / В. Г. Гак // Теория функциональной грамматики : Локативность. Бытийность. Поссесивность. Обусловленность. – СПб : Наука, 1996. – С. 6–26.

Дмитрук О. В. Маніпулятивні стратегії в сучаcній англомовній комунікації (на матеріалі текстів друкованих та Інтернет-видань 2000-2005 років): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.04 "Германські мови" / О. В. Дмитрук. – Київ, 2006. – 19 с.

Еемерен Ф. Х. Аргументация, коммуникация и ошибки / Ф. Х. Еемерен, Р. Гроотендорст. – СПб.: Васильев. о-в, 1992. – 207 с.

Каламаж М. А. Числівник : екстралінгвістичні та лінгвістичні характеристики / М. А. Каламаж // Проблеми семантики, прагматики і когнітивної лінгвістики. − К. : Київськ. нац. ун-т імені Тараса Шевченка. − 2007. − Вип. 11. − С. 160−168.

Карпенко О. Ю. Когнітивна ономастика як засіб пізнання власних назв : дис. … доктора філол. наук : 10.02.15 / Карпенко Олена Юріївна ; Одеськ. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова. − Одеса, 2006. – 416 с.

Лук'янец Г. Г. Колороніміка англомовного новинного Інтернет-дискурсу: когнітивно-риторичний аспект : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук. : спец.10.02.04 "Германські мови". – К. : Київськ. нац. лінгв. ун-т, 2016. – 21 с

Медведева Т. С. Ценности немецкого народа: история и современность / Т. С. Медведева // Вестник Удмуртского университета. История и филология. – Ижевск : УДгУ, 2010. – Вып. 3. – С. 130-134.

Міщенко Т. В. Когнітивно-риторичні функції фразеологізмів в англомовному журнальному дискурсі : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04 “Германські мови” / Тетяна Віталіївна Міщенко; Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя. – Ніжин, 2017. – 262 с.

Мосієнко О. В. Реляційні засоби англомовного газетного дискурсу / О. В. Мосієнко // Проблеми семантики, прагматики і когнітивної лінгвістики / відп. ред. Н. М. Корбозерова. – К. : Київськ. нац. ун-т імені Тараса Шевченка, 2009. – Вип. 15. – С. 287-295.

Петлюченко Н. В. Паралингвальные особенности агрессивной риторики в публичном политическом дискурсе / Н. В. Петлюченко // Сучасні тенденції фонетичних досліджень : збірник матеріалів Круглого столу (м. Київ,12 травня 2017 рік). – Київ, 2017. – С. 130-133.

Потапенко С. И. Безартиклевое употребление существительных в английском языке // Иностранные языки в школе. – 1996. – №5. – С. 55–59.

Потапенко С. И. Когнитивная риторика потребностей : стратегии построения англоязычных текстов новостей / С. И. Потапенко // Одеський лінгвістичний вісник. – 2014. – Вип. 2. – С. 126–137.

Потапенко С. І. Сучасний англомовний медіа-дискурс : лінгвокогнітивний і мотиваційний аспекти / С. І. Потапенко ; [монографія]. – Ніжин : Вид-во Ніжинськ. держ. ун-ту імені Миколи Гоголя, 2009. – 391 с.

Туришева О. О. Морфологічний критерій у виділенні та класифікації частин мови (на матеріалі німецької мови) / Оксана Туришева // Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія Філологічна [зб. наук. пр.] – Острог : Вид-во нац. ун-ту "Острозька академія", 2014. – Вип. 49. – С. 120–122.

Andersen, Ø. Im Garten der Rhetorik. Die Kunst der Rede in der Antike / Ø. Andersen. – Darmstadt: Fink, 2001. – 302 S.

Aristoteles. Rhetorik / Aristoteles. – München : Fink, 1995. – 346 S.

Bonheim, H. Für eine Modernisierung der Rhetorik / Helmut Bonheim // Rhetorik. Kritische Positionen zum Stand der Forschung.– München : Hgg. von Heinrich F. Plett, 1977. – S.120.

Duthel, H. Rhetorik lernen. Jeder kann es!: Angewandte Redekunst / Duthel Heinz. – Norderstedt : BoD Verlag, 2014. – 63 S.

Glück, H. Metzler Lexikon. Sprache / H. Glück. – Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler, 2010. – 817 S.

Hahne, P. Die Macht der Manipulation. Über Menschen, Medien und Meinungsmacher / P. Hahne. – Neuhausen-Stuttgart : Hänssler, 2005. – 76 S.

Jäger, S. Die Methode der Diskursanalyse / Siegfried Jäger // JÄGER. Kritische Diskursanalyse. Eine Einführung. 2. überarb. u. erw. – Duisburg : DISS, 1999. – S. 158-171.

Kalivoda, G. Wissenschaftsbegriff der Rhetorik / Gregor Kalivoda // Historisches Wörterbuch der Rhetorik. Band 10. – Darmstadt : WBG, 2011. – S. 1451-1486.

Kindt, W. Muster der Alltagsargumentation als Grundlage für Inferenzen / Walther Kindt // Persuasion und Wissenschaft. – Wien : LIT-Verlag, 2007. – S. 111–128.

Knape, J. Allgemeine Rhetorik. Stationen der Theoriegeschichte / Joachim Knape. – Stuttgart : Reclam, 2000. – 170 S.

Kopperschmidt, J. Argumentationstheorie zur Einführung / Josef Kopperschmidt. – Berlin : Junius-Verlag, 2000. – 173 S.

Kopperschmidt, J. Rhetorik als Medium der politischen Deliberation: z. B. Aristoteles / Josef Kopperschmidt // Politik und Rhetorik. – Stuttgart : Reclam, 1995. – S. 36–41.

Lösener, H. Zwischen Wort und Wort. Interpretation und Textanalyse / Hans Lösener. – Paderborn : Wilhelm Fink Verlag, 2006. – 200 S.

Maslow, A. Motivation and Personality / A. Maslow. – N.Y., etc.: Harper and Row Publishers, 1970. – 368 p.

Potapenko, S. Rethinking Pathos: Media Rhetoric of Needs / S. Potapenko // Deeds and Days. – Kaunas, 2016. – №. 66. – P. 9-20. Режим доступу: https://eltalpykla.vdu.lt/handle/1/33191

Pross, H. Was ist heute deutsch? Wertorientierungen in der Bundesrepublik / Helge Pross. – Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Verlag. – 1982. – 158 S.

Rohleder, J. Die Befriedigung der psychischen Grundbedürfnisse als Gegenstand der Schulsozialarbeit / Joachim Rohleder // Psychische Grundbedürfnisse in Kindheit und Jugend. Perspektiven für Soziale Arbeit und Psychotherapie. – Tübingen: DGVT, 2010. – S. 149-172.

Schroll-Machl, S. Die Deutschen – Wir Deutsche / S. Schroll-Machl // Fremdwahrnehmung und Selbstsicht im Berufsleben. – Göttingen: Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2003. – S. 40–42.

Schubert, F. Sprache in der Werbung. Eine linguistische Untersuchung von Werbeanzeigen in spanischen Printmedien / Fanny Schubert. – Duisburg. : disserta Verlag, 2014 – 172 S.

Ueding, G. Moderne Rhetorik von der Aufklärung bis zur Gegenwart / Gert Ueding. – München : Beck, 2009. – S. 7–17.

Ueding, G., Steinbrink, B.: Grundriss der Rhetorik. Geschichte. Technik. Methode / Gert Ueding, Bernd Steinbrink – Stuttgart: Reclam, 1986. – 207 S.

Andersen, Ø. (2001). Im Garten der Rhetorik. Die Kunst der Rede in der Antike. Darmstadt: Fink.

Aristoteles. (1995). Rhetorik. München: Fink.

Bielova, A. D. (2004). Komunikatyvni stratehii i taktyky: problemy systematyky. Movni i kontseptualni kartyny svitu: Zb. nauk. Prats 10, pp. 11–16.

Blazhko, M. I. (2011). Prykmetnyky i diieprykmetnyky na poznachennia zvuchannia v suchasnii nimetskii movi: semantyka i kombinatoryka [Прикметники і дієприкметники на позначення звучання в сучасній німецькій мові: семантика і комбінаторика], Dissertation, Natsionalnyi tekhnichnyi universytet Ukrainy "Kyivskyi politekhnichnyi instytut".

Bonheim, H. (1977). Für eine Modernisierung der Rhetorik. In: Helmut Bonheim, ed., Rhetorik. Kritische Positionen zum Stand der Forschung, München: Hgg. von Heinrich F. Plett.

Dmytruk, O. V. (2006). Manipuliatyvni stratehii v suchanii anhlomovnii komunikatsii (na materiali tekstiv drukovanykh ta Internet-vydan 2000-2005 rokiv) [Маніпулятивні стратегії в сучаcній англомовній комунікації (на матеріалі текстів друкованих та Інтернет-видань 2000-2005 років)], Dissertation Abstract, Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka.

Duthel, H. (2014). Rhetorik lernen. Jeder kann es!: Angewandte Redekunst. Norderstedt: BoD Verlag.

Eemeren, F. Kh., R. Hrootendorst. (1992). Arhumentatsyia, kommunykatsyia y oshybky [Аргументация, коммуникация и ошибки]. SPb.: Vasylev.

Glück, H. (2010). Metzler Lexikon. Sprache. Stuttgart – Weimar: Verlag J.B. Metzler.

Hahne, P. (2005). Die Macht der Manipulation. Über Menschen, Medien und Meinungsmacher. Neuhausen-Stuttgart: Hänssler.

Hak, V. H. (1996). Funktsyonalno-semantycheskoe pole predykatov lokalyzatsyy [Функционально-семантическое поле предикатов локализации]. Teoryia funktsyonalnoi hrammatyky: Lokatyvnost. Bytyinost. Possesyvnost. Obuslovlennost, pp. 6–26.

Jäger, S. (1999). Die Methode der Diskursanalyse. JÄGER. Kritische Diskursanalyse. Eine Einführung. 2. überarb. u. erw. pp. 158-171.

Kalamazh, M. A. (2007). Chyslivnyk: ekstralinhvistychni ta linhvistychni kharakterystyky [Числівник : екстралінгвістичні та лінгвістичні характеристики]. Problemy semantyky, prahmatyky i kohnityvnoi linhvistyky, pp. 160−168.

Kalivoda, G. (2011). Wissenschaftsbegriff der Rhetorik. Historisches Wörterbuch der Rhetorik. Band 10, pp. 1451-1486.

Karpenko, O. Yu. (2006). Kohnityvna onomastyka yak zasib piznannia vlasnykh nazv [Когнітивна ономастика як засіб пізнання власних назв], Dissertation, Odeskyi natsionalnyi universytet im. I. I. Mechnykova.

Kindt, W. (2007). Muster der Alltagsargumentation als Grundlage für Inferenzen. Persuasion und Wissenschaft, pp. 111–128.

Knape, J. (2000). Allgemeine Rhetorik. Stationen der Theoriegeschichte. Stuttgart: Reclam.

Kopperschmidt, J. (1995). Rhetorik als Medium der politischen Deliberation: z. B. Aristoteles. Politik und Rhetorik, pp. 36–41.

Kopperschmidt, J. (2000). Argumentationstheorie zur Einführung. Berlin: Junius-Verlag.

Lösener, H. (2006). Zwischen Wort und Wort. Interpretation und Textanalyse. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag.

Lukianets, H. H. (2016). Koloronimika anhlomovnoho novynnoho Internet-dyskursu: kohnityvno-rytorychnyi aspekt [Колороніміка англомовного новинного Інтернет-дискурсу: когнітивно-риторичний аспект], Dissertation Abstract, Kyivskyi natsionalnyi linhvistychnyi universytet.

Maslow, A. (1970). Motivation and Personality. N.Y., etc.: Harper and Row.

Medvedeva, T. S. (2010). Tsennosty nemetskoho naroda: ystoryia y sovremennost [Ценности немецкого народа: история и современность]. Vestnyk Udmurtskoho unyversyteta. Ystoryia y fylolohyia, pp. 130-134.

Mishchenko, T. V. (2017) Kohnityvno-rytorychni funktsii frazeolohizmiv v anhlomovnomu zhurnalnomu dyskursi [Когнітивно-риторичні функції фразеологізмів в англомовному журнальному дискурсі], Dissertation, Nizhynskyi derzhavnyi universytet imeni Mykoly Hoholia.

Mosiienko, O. V. (2009). Reliatsiini zasoby anhlomovnoho hazetnoho dyskursu [Реляційні засоби англомовного газетного дискурсу]. Problemy semantyky, prahmatyky i kohnityvnoi linhvistyky / vidp. red. N. M. Korbozerova, pp. 287-295.

Petliuchenko, N. V. (2017). Paralynhvalnye osobennosty ahressyvnoi rytoryky v publychnom polytycheskom dyskurse [Паралингвальные особенности агрессивной риторики в публичном политическом дискурсе]. Suchasni tendentsii fonetychnykh doslidzhen : zbirnyk materialiv Kruhloho stolu (m. Kyiv,12 travnia 2017 rik), pp. 130-133.

Potapenko, S. (2016). Rethinking Pathos: Media Rhetoric of Needs. Deeds and Days, 66, 9-20.

Potapenko, S. I. (2009). Suchasnyi anhlomovnyi media-dyskurs : linhvokohnityvnyi i motyvatsiinyi aspekty [Сучасний англомовний медіа-дискурс : лінгвокогнітивний і мотиваційний аспекти ], Monograph, Nizhyn : Vyd-vo Nizhynsk. derzh. un-tu imeni Mykoly Hoholia, 391 p.

Potapenko, S. Y. (1996). Bezartyklevoe upotreblenye sushchestvytelnykh v anhlyiskom yazyke [Безартиклевое употребление существительных в английском языке]. Ynostrannye yazyky v shkole, pp. 55-59.

Potapenko, S. Y. (2014) Kohnytyvnaia rytoryka potrebnostei: stratehyy postroenyia anhloiazychnykh tekstov novostei [Когнитивная риторика потребностей : стратегии построения англоязычных текстов новостей]. Odeskyi linhvistychnyi visnyk, pp. 126-137.

Pross, H. (1982). Was ist heute deutsch? Wertorientierungen in der Bundesrepublik. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Verlag.

Rohleder, J. (2010). Die Befriedigung der psychischen Grundbedürfnisse als Gegenstand der Schulsozialarbeit. In: M. Borg-Laufs & K. Dittrich (Hrsg.), Psychische Grundbedürfnisse in Kindheit und Jugend. Perspektiven für Soziale Arbeit und Psychotherapie, Tübingen: DGVT, pp.149-172.

Schroll-Machl, S. (2003). Die Deutschen – Wir Deutsche. Fremdwahrnehmung und Selbstsicht im Berufsleben, pp. 40–42.

Schubert, F. (2014). Sprache in der Werbung. Eine linguistische Untersuchung von Werbeanzeigen in spanischen Printmedien. Duisburg: disserta Verlag.

Turysheva, O. O. Morfolohichnyi kryterii u vydilenni ta klasyfikatsii chastyn movy (na materiali nimetskoi movy) [Морфологічний критерій у виділенні та класифікації частин мови (на матеріалі німецької мови)]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia Filolohichna [zb. nauk. pr.] 49, pp. 120–122.

Ueding, G. (2009). Moderne Rhetorik von der Aufklärung bis zur Gegenwart. München: Beck.

Ueding, G., Steinbrink, B. (1986). Grundriss der Rhetorik. Geschichte. Technik. Methode. Stuttgart: Reclam.

Опубліковано
2019-08-31