Category of evaluation as the object of linguistics

prospects of communication aspects of study

  • Anna Prihodko Zaporizhzhia National University
Ключові слова: картина світу, когнітивна діяльність, оцінка, функції мови, комунікація

Анотація

У статті розглянуто категорію оцінки як одну з функцій мови, важливе і цікаве явище в лінгвістиці. Оцінювання різних фрагментів світу – безсумнівно, значуща складова когнітивної діяльності людини. Оцінка реалізується свідомістю суб'єкта при сприйнятті і обробці інформації про зовнішній світ і співвідноситься з внутрішнім (мовним) світом людини, відображаючи його «картину світу». Сутність категорії оцінки пояснюється теорією ціннісної спрямованості людської діяльності та свідомості, а коло її характеристик обіймає все те, що задано фізичною й психічною природою людини, її буттям і відчуванням. Оцінювання виступає різновидом пізнавальної діяльності, адже у гносеологічному плані будь-який пізнавальний акт виражає ставлення суб'єкта до об'єкта, тобто містить акт оцінки. Оцінне трактування особи, обставин, предмета є одним із найважливіших видів розумово-мовленнєвої діяльності в повсякденному житті особистості. У праці пропонується комунікативний підхід до дослідження оцінних явищ, які існують в реальності і відображаються в мові. Комунікативний аспект мови означає наявність єдиної структури мовних одиниць, скріплених зв'язком змістовних і формальних сторін. У зв'язку з цим особливої значущості набуває функціонування оцінних висловлювань, оскільки оцінювання різних фрагментів світу є однією з найважливіших складових когнітивної діяльності людини. Оцінка повинна вивчатися комплексно та вичерпно як категорія високого рівня абстрагування, яка належить до числа тих категорій, які задані суспільною, фізичною та психічною природою людини, що зумовлює її ставлення до інших індивідів та предметів навколишньої дійсності.

Біографія автора

Anna Prihodko, Zaporizhzhia National University

Prof. Dr., Professor of the Chair of English Philology

Посилання

Арутюнова Н. Д. Логический анализ языка. Адресация дискурса / Н. Д. Арутюнова. – Москва: Индрик, 2012. –511 с.

Балли Ш. Общая лингвистика и вопросы французского языка / Ш. Балли. – М.: Изд-во иностр. лит-ры, 1955. – 416 с.

Бондарко А. В. Основы функциональной грамматики: Языковая интерпретация идеи времени / А. В. Бондарко – СПб.: Изд-во С. – Петерб. ун-та, 1999. – 260 с.

Виноградов В.В. Русский язык (Грамматическое учение о слове) / В.В. Виноградов. – М.: Наука, 2001. – 720 с.

Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки / Е. М. Вольф. – М.: Едиториал УРСС, 2009. – 280 с.

Леонтьев А. А. Основы психолингвистики / А А. Леонтьев. – М.: Смысл, 1999. – 287 с.

Никитин М. В. Курс лингвистической семантики / М. В. Никитин. – СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2007. – 819 с.

Потебня А. А. Из записок по русской грамматике / А. А. Потебня. – М.: Просвещение, 1968. – 552 с.

Приходько Г. І. Категорія оцінки в контексті зміни лінгвістичних парадигм // Г. І. Приходько. – Запоріжжя: Кругозір, 2016. – 200 с.

Aldington, R. Death of a Hero / R. Aldingtn. – Leningrad: Sphere, 1968. – 376 p.

Anderson, J. M. Linguistic Representation (Trends in Linguistics: Studies and monographs) / John Mathieson Anderson. – Berlin : Mouton de Gruyter, 2011. – 266 p.

Bara, B.G. Cognitive Pragmatics: The Mental Processes of Communication / Bruno G. Bara // Translated by John Douthwaite. – USA: MIT Press, 2010. – 304 p.

Bednarek, M. Dimensions of evaluation: Cognitive and linguistic perspectives / M. Bednarek // Pragmatics and Cognition. – 2009. – Vol. 17(1). – P. 146-175.

Breeze, R., & Olza, I. Evaluation in media discourse. European perspectives / R. Breeze & I. Olza. – Berlin: Peter Lang, 2017. – 286 p.

Byessonova, O. Reconstruction of Value Concepts in the Language Model of the World / Olga Byessonova // Ferencik, M. & Bednarova-Gibova, K. (Eds.), Language, Literature and Culture in a Changing Transatlantic World II. – Part I: Lingustics, Translation and Cultural Studies. – Preskov, 2012. – P.7-14.

Capote, T. The Grass Harp / T. Capote. – Progress Publ., 1974. – 208 p.

Durrell, G. My Family and Other Animals / G. Durrell. – Moscow: Vusshaya Skola, 1987. – 173 p.

Henry, O. The cop and the anthem / O. Henry // Selected Stories. – Moscow: Progress Publishers, 1977. – 375 p.

Huxley, A. Point Counter Point / A. Huxley. – N.Y. : Penguin Books,1967.–247 p.

Lulu, L. (2017). Application of Cooperative Principle and Politeness Principle in Class Question-answer Process / Liu Lulu // Theory and Practice in Language Studies. – 2017. – Vol. 7 (7). – P. 563-569.

Martin, J.R., White, P.R.R. (2005). The Language of Evaluation: Appraisal in English / J.R.. Martin, P.R.R. White. – New York: Palgrave Macmillan. – 278 p.

Myroniuk, T. Evaluative Responses in Modern English Fiction / Tetiana Myroniuk // Advanced Education. – 2017. – Vol. 8. – P. 103-108.

Priestley, J.B. Angel Pavement / J.B. Priestley. – Moscow: Progress Publishers, 1974. – 504 p.

Prihodko, A. Cognitive-communicative organization of the evaluative frame / Anna Prihodko // Lege Artis. – 2016. – Vol. 1(1). – P. 275-308.

Salinger D. The Catcher in the Rye / D. Salinger. – Moscow: Apt + N, 1998. – 193p.

Toolan, M. Narrative: A Critical Linguistic Introduction / Michael Toolan. – London; New York: Routledge, 2013. – 272 p.

White, P.R.R. Appraisal Theory / P.R.R. White // In Tracy K., Ilie C. & Sandel T. (eds.). – The International encyclopedia of language and social interaction. – 2015. – P. 1-8.

White, P.R.R. Evaluative contents in verbal communication / P.R.R. White // In Rocci A; de Saussure L (eds.), – Verbal communication. – 2016. – Vol 3. – P. 77-96.

Aldington, R. (1968). Death of a hero. Leningrad: Sphere.

Anderson, J.M. (2011). Linguistic representation (Trends in linguistics: Studies and monographs). Berlin: Mouton de Gruyter.

Arutyunova, N.D. (2012). Logicheskij analiz yazyka. Adresatsiya diskursa [Логический анализ языка. Адресация дискурса]. Moscow: Indrik.

Bally, Sh. (1955). Obshaya lingvistika i voprosu frantsuzskogo yazyka [Общая лингвистика и вопросы французского языка]. Moscow: Izd-vo inostr.lit-ru.

Bara, B.G. (2010). Cognitive pragmatics: The mental processes of communication. USA: MIT Press.

Bednarek, M. (2009). Dimensions of evaluation: Cognitive and linguistic perspectives. Pragmatics and Cognition, 17(1), 146-175. Doi.: 10.1075/pc.17.1.05bed

Bondarko, A.V. (1999). Osnvu funktsionalnoj grammatiki: Yazykovaya interpretatsiya idei vremeni [Основы функциональной грамматики: Языковая интерпретация идеи времени]. St. Petersburg: Izd-vo S-Peterb. un-ta.

Breeze, R., & Olza, I. (2017). Evaluation in media discourse. European perspectives. Berlin: Peter Lang. Doi.: 10.3726/b10531

Byessonova, O. (2012). Reconstruction of Value Concepts in the Language Model of the World. In: Ferencik, M. & BednarovaGibova, K. (Eds.), Language, Literature and Culture in a Changing Transatlantic World II. Part I: Lingustics, Translation and Cultural Studies, pp. 7-14.

Capote,T. (1974). The grass harp. Moscow: Progress Publishers.

Durrell, G. (1987). My family and other animals. Moscow: Vusshaya Skola.

Henry, O.(1977). The cop and the anthem. Moscow: Progress Publishers.

Huxley, A. (1967). Point counter point. New York: Penguin Books.

Leontiev, A.A. (1999). Osnovu psiholingvistiki [Основы психолингвистики]. Moscow: Smusl.

Lulu, L. (2017). Application of Cooperative Principle and Politeness Principle in Class Question-answer Process. Theory and Practice in Language Studies, 7 (7), 563-569. DOI: 10.17507/tpls.0707.10

Martin, J.R., White, P.R.R. (2005). The Language of Evaluation. Appraisal in English. New York: Palgrave Macmillan

Myroniuk, T. (2017). Evaluative Responses in Modern English Fiction. Advanced Education, 8, pp.103-108. DOI: 10.20535/2410-8286.108550.

Nikitin, M.V. (2007). Kurs lingvisticheskoj semantiki [Курс лингвистической семантики]. St. Petersburg: Izd-vo RGPU im. A.I. Gertsena.

Potebnya, A.A. (1968). Iz zapisok po russkoj grammatike [Из записок по русской грамматике]. Moscow: Prosveshchenie.

Priestley, J.B. (1974). Angel pavement. Moscow: Progress Publishers.

Prihodko, A. (2016). Cognitive-communicative organization of the evaluative frame. Lege Artis, 1(1), pp. 275-308. DOI: 10.1515/lart-2016-0006 ISSN 2453-8035.

Prihodko, G.I. (2016). Katehoriia otsinky v konteksti zminy linhvistychnykh paradyhm [Категорія оцінки в контексті зміни лінгвістичних парадигм]. Zaporizhzhia: Kruhozir.

Salinger, D. (1998). The catcher in the rye. Moscow: Apt + N.

Toolan, M. (2013). Narrative: A critical linguistic introduction. London; New York: Routledge

Vinogradov, V.V. (2001). Russkij yazyk (Grammaticheskoye utseniye o slove) [Русский язык (Грамматическое учение о слове)]. Moscow: Nauka.

Volf, E.M. (2009). Funktsionalnaya semantika otsenki [Функциональная семантика оценки] (3d ed.). Moscow: Editorial URSS.

White, P.R.R., (2015). Appraisal Theory. In: Tracy, K. (Ed.). The International Encyclopedia of Language and Social Interaction. John Wiley & Sons. Doi.: 10.1002/9781118611463.wbielsi041

White, P. (2016). Evaluative contents in verbal communication. In A. Rocci & L. Saussure (Eds.), Verbal communication (pp. 77-96). Berlin, De Gruyter Mouton. Doi.: 10.1515/9783110255478-006

Опубліковано
2019-08-31