Representation of the linguistic and creative personality of the author in the English-language children’s poetic texts

  • Anna Pikalova Municipal Establishment «Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy» Kharkiv Regional Council
Ключові слова: дитячий поет, мовна особистість, мовна компетенція, англомовні дитячі поетичні тексти, уява, креативність, мовна гра, креативна діяльність

Анотація

Стаття присвячена виявленню основних особливостей мовної особистості автора англомовних дитячих поетичних текстів. Мовну особистість дитячого поета розглядаємо як сукупність здібностей, характеристик, таланту і хисту носія конкретної мови, що обумовлюють створення автором поетичних текстів, призначених для дітей. Мовна особистість дитячого поета вирізняється володінням високорозвиненої мовної компетенції, досконалими знаннями літературної мови, вибором і вживанням мовностилістичних засобів у відповідності до мети, здатністю створювати римовані тексти з чіткою ритмічною організацією, обізнаністю з дитячою психофізіологією. Зазначене обумовлює індивідуально-авторську своєрідність лінгвотворчості. Жодна творчість неможлива без уяви, саме тому творчість характеризують як складний психічний процес, пов'язаний з характером, інтересами, здібностями особистості. Уява дитячого поета постійно працює, творячи для дітей. Дитячий поет створює нові образи, зрозумілі дитячому сприйманню, на основі фонових знань реципієнтів, з орієнтацією на їх емоціосферу. Це складний процес, що свідчить про креативну складову мовної особистості дитячого поета. Мовна гра постає одним із видів лінгвокреативної діяльності. Найтиповішими прикладами мовної гри у текстовому просторі дитячих віршів виявляється звукове обігравання слів (алітерація, звуконаслідування) і повтори, що вербалізуються на різних мовних рівнях. Креативність мовної особистості дитячого поета обумовлена хистом до римування, майстерністю створювати дитячі поезії, що актуалізують мовнокреативний процес, результатом якого являються дитячі поетичні тексти, що творені лінгвокреативною особистістю, яка володіє високим рівнем мовної компетенції. Креативне середовище охоплює дитячу читацьку аудиторію з усіма її особливостями та обумовлене лінгвокультурним контекстом. Структура креативності мовної особистості дитячого поета охоплює мотиваційні, емоційні, інтелектуальні, комунікативні та інші властивості.

Біографія автора

Anna Pikalova, Municipal Establishment «Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy» Kharkiv Regional Council

Ph.D. in Philology, Associate Professor of Foreign Philology Department

Посилання

Алексанрова Е.М. Структурные особенности языковой игры / Е.М. Александрова // Вестник Удмуртского университета. История и Филология. – 2015. – Т. 25, Вып. 2. – С. 16–21.

Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека / Н.Д. Арутюнова. – Москва : Языки русской культуры, 1999. – I-XV, 896 с.

Богин Г.И. Модель языковой личности в её отношении к разновидностям текстов : автореф. дис. на соиск. уч. ст. д-ра филол. наук : спец. 10.02.19 "Теория языка" / Г.И. Богин. – Тверь, 1984. – 44 с.

Барышева Т.А. Психолого-педагогические основы развития креативности / Т.А. Барышева, Ю.А. Жигалов. – СПб. : СПГУТД, 2006. – 268 с.

Бахтин М.М. Автор и герой: К философским основам гуманитарных наук / М.М. Бахтин. – СПб. : Азбука, 2000. – 336 c.

Блок Александр О назначении поэта. Стихия и культура / Александр Блок. – Москва : «Либроком», 2015. – 184 с.

Валери Поль Об искусстве ; [перевод В.Козовой] / Поль Валери. – Москва : «Искусство», 1993. – 512 с.

Виноградов В.В. Проблема авторства и теория стилей / В. В. Виноградов. – М. : Художественная литература, 1961. – 612 с.

Виноградов В.В. О языке художественной литературы / В. В. Виноградов. – М. : Гослитиздат, 1959. – 656 с.

Винокур Г.О. Об изучении языка литературных произведений // Винокур Г.О. Избранные работы по русскому языку. – М., 1959. – 492 c.

Винокур Г.О. О языке художественной литературы / Г О. Винокур. – М. : Высшая школа, 1991. – 445 с.

Витгенштейн Л.Й. Философские исследования // Витгенштейн Л.Й. : Избр. Философские работы. – М. : Гнозис, 1994, Ч. 1. – 612 с.

Воркачев С.Г. Лингвокультурология, языковая личность, концепт: становление антропоцентрической парадигмы в языкознании / С.Г. Воркачев // Филологические науки – 2001. – № 1. – С. 64–72.

Выготский Л.С. Собрание сочинений : В 6-ти т. – Т. 2. – Проблемы общей психологии / [под ред. В. В. Давыдова] / Л.С. Выготский. — Москва : «Педагогика», 1982. – 504 с.

Голубовська І.О. Мовна особистість як лінгвокультурний феномен / І.О. Голубовська. – Studia linguistica. : зб. наук.пр. Київ. нац. ун-ту ім. Тараса Шевченка. – 2008. – Вип. 1. – С. 25–32.

Горло Е.А. Универсальная антропоцентрическая модель поэтического дискурса : автореф. дис. на соискание науч. степени д-ра филол. наук : спец. 10.02.19 „Теория языка", 10.02.20 „Сравнительно-историческое, типологическое и сопоставительное языкознание" / Е.А. Горло. – ФГОУ ВПО «Южный федеральный университет» : Ростов-на-Дону, 2007. – 39 с.

Ильин Е.П. Психология творчества, креативности, одаренности / Е.П. Ильин. – Спб. : Питер, 2009. – 434 с. – (Мастера психологии).

Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность / Ю.Н. Караулов. – М .: Наука, 1987. – 262 с.

Космеда Т. А. Мовна спроможність, комунікативна компетенція, мовна особистість як проблемні питання сучасного українського мовознавства / Т.А. Космеда // Лінгвістична палітра : зб. наук. пр. з актуальних проблем лінгвістики ; за заг. ред. проф. Л. А. Лисиченко ; Харків. нац. пед. ун-т імені Г.С. Сковороди. Харків, 2009. – С. 129–140.

Корман Б.О. Лирика и реализм / Б.О. Корман. – Иркутск : Изд-во Иркут. ун-та, 1986. – 93 с.

Кравцова Ю.В. Проблемы и перспективы исследования языковой личности писателя / Ю.В. Кравцова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 9 : Сучасні тенденції розвитку мов. – 2015. – Вип. 12. – С. 109–116.

Красных В.В. "Свой" среди "чужих": миф или реальность? / В.В. Красных. – М. : ИТДГК "Гнозис", 2003. – 375 с.

Малычева Н.В. Художественный текст в аспекте категории персональности / Н. В. Малычева // Современный русский язык : комуникативно-функциональный аспект : учебное пособие. – Ростов-на-Дону : РГПУ, 2003. – 268 с.

Павлючко И.П. Эмотивный и когнитивный аспекты творческой языковой личности / И.П. Павлючко // Язык и эмоции : личностные смыслы и доминанты в речевой деятельности : сб. науч. тр. – Волгоград : Перемена, 2004. – С. 204–214.

Петлюченко Н.В. Харизматика: мовна особистість і дискурс : монографія / Н.В. Петлюченко ; Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечнікова. – Одеса : Астропринт, 2009. – 458 с.

Роджерс К.К. Теории творчества: Взгляд на психотерапию. Становление человека / К.К. Роджерс. – М. : Прогресс-Универс, 1994. – 415 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – Санкт-Петербург : «Питер», 2002. – 720 с.

Седов К.Ф. Коммуникативные стратегии дискурсивного поведения и становления языковой личности / К.Ф. Седов // Языковая личность: социолингвистические и эмотивные аспекты : сб. науч. трудов. – Волгоград : Перемена, 1998. – С. 12–14.

Славова Л.Л. Мовна особистість політика: когнітивно-дискурсивний аспект: монографія / Л.Л. Славова ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Г. Шевченка. – Житомир, 2010. – 358 с.

Хачмафова З.Р. Женская языковая личность в художественном тексте: когнитивно-функциональный и лингвокультурологический аспекты (на материале русского и немецкого языков): монография / З.Р. Хачмарова ; АГУ. – Майкоп, 2010. – 282 с.

Хрящева Н.Ю. Креативность как фактор самореализации личности в изменчивом Мире / Н.Ю. Хрящева // Психологические проблемы самореализации личности : под ред. А.А. Реан, Л.А. Коростылева. – СПб., 1998. – Вып. 2. – С. 171–175.

Sternberg R. J., Lubart T. I. Investing in creativity // American Psychologist. – 1996. – V. 51. – P. 677–688.

Філософський енциклопедичний словник : енциклопедія / НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди ; голов. ред. В. І. Шинкарук. – Київ : Абрис, 2002. – 742 с.

Children's Poetry [online] : collection of classical poems for children to read online, 2015. — Available at : http://www.storyit.com/Classics/JustPoems/classicpoems.htm

Donaldson Julia Wriggle and Roar. Rhymes to Join in with / Julia Donaldson. – London : MacMillan Children’s Book, 2015. – 32 p.

Nesbitt Kenn The Aliens Have Landed at Our School! / Kenn Nesbitt. – New York : Running Press Adult, 2006. – 96 p.

Nesbitt Kenn Funny Poems [online] / Kenn Nesbitt. – 2013. — Available at : http://www.poetry4kids.com

Prelutsky Jack Dog Days: Rhymes Around the Year Library Binding / Jack Prelutsky. – New York : Knopf Books for Young Readers 1999. – 32 p.

Seuss Dr. The Cat in the Hat / Dr. Seuss. – New York : Random House, 1985. – 61 p.

Silverstein Sheldon Alan Poems [online] / Sheldon Alan Silverstein // Classic Poetry Series: The World’s Poetry Archive. – 2004. – 31 p. – Available at : http://www.poemhunter.com

Silverstein Shel Runny Babbit: A Billy Sook / Shel Silverstein . – New York: HarperCollins, 2005. – 96 p.

Aleksanrova, E.M. [Алексанрова Е.М.]. (2015). Strukturnyie osobennosti yazyikovoy igryi [Структурные особенности языковой игры]. Vestnik Udmurtskogo universiteta. Istoriya i Filologiya [Вестник Удмуртского университета. История и Филология]. T. 25, Vyip. 2., рр. 16–21.

Arutyunova, N.D. [Арутюнова Н.Д.]. (1999). Yazyik i mir cheloveka [Язык и мир человека]. M. : Yazyiki russkoy kulturyi.

Bahtin, M.M. [Бахтин М.М.]. (2000). .Avtor i geroy: K filosofskim osnovam gumanitarnyih nauk [Автор и герой: К философским основам гуманитарных наук]. SPb. : Azbuka.

Baryisheva, T.A., Zhigalov, Yu.A. [Барышева Т.А., Жигалов Ю.А.]. (2006). Psihologo-pedagogicheskie osnovyi razvitiya kreativnosti [Психолого-педагогические основы развития креативности]. SPb. : SPGUTD.

Blok, Aleksandr [Блок Александр]. (2015). O naznachenii poeta. Stihiya i kultura [О назначении поэта. Стихия и культура]. Moskva : «Librokom».

Bogin, G.I. [Богин Г.И.]. (1984). Model yazyikovoy lichnosti v eYo otnoshenii k raznovidnostyam tekstov [Модель языковой личности в её отношении к разновидностям текстов]: avtoref. dis. d-ra filol. nauk, Tver.

Children's Poetry: collection of classical poems for children to read online, (2015). Available at : http://www.storyit.com/Classics/JustPoems/classicpoems.htm (accessed : 25.03.2018)

Donaldson, Julia (2015). Wriggle and Roar. Rhymes to Join in with. London : MacMillan Children’s Book.

Gorlo, E.A. [Горло Е.А.]. (2007). Universalnaya antropotsentricheskaya model poeticheskogo diskursa [Универсальная антропоцентрическая модель поэтического дискурса]: avtoref. dis. d-ra filol. nauk, Rostov-na-Donu,

Hachmafova, Z.R. [Хачмафова З.Р.]. (2010). Zhenskaya yazyikovaya lichnost v hudo¬zhestvennom tekste: kognitivnofunktsionalnyiy i lingvo¬kulturologicheskiy aspektyi (na materiale russkogo i nemets¬kogo yazyikov) [Женская языковая личность в художественном тексте: когнитивно-функциональный и лингвокультурологический аспекты (на материале русского и немецкого языков)]: monografiya, AGU : Maykop.

Hryascheva, N.Yu. [Хрящева Н.Ю.]. (1998). Kreativnost kak faktor samorealizatsii lichnosti v izmenchivom Mire [Креативность как фактор самореализации личности в изменчивом Мире]. Psihologicheskie problemyi samorealizatsii lichnosti [Психологические проблемы самореализации личности] : eds. A.A. Rean, L.A. Korostyileva. SPb., Vyip. 2., рр. 171–175.

Ilin, E.P. [Ильин Е.П.]. (2009). Psihologiya tvorchestva, kreativnosti, odarennosti [Психология творчества, креативности, одаренности]. Spb. : Piter.

Karaulov, Yu.N. [Караулов Ю.Н.]. (1987). Russkiy yazyik i yazyikovaya lichnost [Русский язык и языковая личность]. M. : Nauka.

Korman, B.O. [Корман Б.О.]. (1986). Lirika i realism [Лирика и реализм]. Irkutsk : Izd-vo Irkut. un-ta.

Kosmeda, T.A. [Космеда Т.А.]. (2009). Movna spromozhnist, komunikatyvna kompetentsiia, movna osobystist yak problemni pytannia suchasnoho ukrainskoho movoznavstva Мовна спроможність, комунікативна компетенція, мовна особистість як проблемні питання сучасного українського мовознавства]. Linhvistychna palitra [Літературна палітра.] : zb. nauk. pr. z aktualnykh problem linhvistyky ; za zah. red. prof. L. A. Lysychenko ; Kharkiv. nats. ped. un-t imeni H.S. Skovorody. Kharkiv, 2009. S. 129–140.

Krasnyih, V.V. [Красных В.В.]. (2003). "Svoy" sredi "chuzhih": mif ili realnost? ["Свой" среди "чужих": миф или реальность?] M. : ITDGK "Gnozis".

Kravtsova, Yu.V. [Кравцова Ю.В. ]. (2015). Problemyi i perspektivyi issledovaniya yazyikovoy lichnosti pisatelya [Проблемы и перспективы исследования языковой личности писателя] Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova [Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова.]. Seriia 9 : Suchasni tendentsii rozvytku mov. Vyp. 12., S. 109–116.

Malyicheva, N.V. [Малычева Н.В.]. (2003). Hudozhestvennyiy tekst v aspekte kategorii personalnosti [Художественный текст в аспекте категории персональности]. Sovremennyiy russkiy yazyik : komunikativno-funktsionalnyiy aspect [Современный русский язык : комуникативно-функциональный аспект] : uchebnoe posobie / RGPU. Rostov-na-Donu.

Nesbitt, Kenn (2006). The Aliens Have Landed at Our School! New York : Running Press Adult.

Nesbitt, Kenn (2013). Funny Poems. Available at : http://www.poetry4kids.com (accessed: 04.05.2018)

Pavlyuchko, I.P. [Павлючко И.П.]. (2004). Emotivnyiy i kognitivnyiy aspektyi tvorcheskoy yazyikovoy lichnosti [Эмотивный и когнитивный аспекты творческой языковой личности]. Yazyik i emotsii : lichnostnyie smyislyi i dominantyi v rechevoy deyatelnosti [Язык и эмоции : личностные смыслы и доминанты в речевой деятельности] : sb. nauch. tr. Volgograd : Peremena, рр. 204–214.

Petlyuchenko, N.V. [Петлюченко Н.В.]. (2009). Harizmatika: movna osobistIst I diskurs [Харизматика: мовна особистість і дискурс] : monografIya, Odesa : Astroprint.

Prelutsky, Jack (1999). Dog Days: Rhymes Around the Year Library Binding. New York : Knopf Books for Young Readers.

Rodzhers, K.K. [Роджерс К.К.] (1994). Teorii tvorchestva: Vzglyad na psihoterapiyu. Stanovlenie cheloveka [Теории творчества: Взгляд на психотерапию. Становление человека]. M. : Progress-Univers.

Rubinshteyn, S.L. [Рубинштейн С.Л.]. (2002). Osnovyi obschey psihologii [Основы общей психологии]. Sankt-Peterburg : «Piter».

Seuss Dr. (1985). The Cat in the Hat. New York : Random House.

Sedov. K.F. [Седов К.Ф.]. (1998). Kommunikativnyie strategii diskursivnogo povedeniya i stanovleniya yazyikovoy lichnosti [Коммуникативные стратегии дискурсивного поведения и становления языковой личности] / Yazyikovaya lichnost: sotsiolingvisticheskie i emotivnyie aspektyi: sb. nauch. trudov, Volgograd : Peremena, pp. 12-14.

Silverstein, Sheldon (2004). Poems. Classic Poetry Series: The World’s Poetry Archive. Available at : http://www.poemhunter.com (accessed: 23.12.2017)

Silverstein, Shel (2005). Runny Babbit: A Billy Sook. New York : HarperCollins.

Shynkaruk, V.I. ed. [В. І. Шинкарук]. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Філософський енциклопедичний словник] : entsyklopediia / NAN Ukrainy, In-t filosofii im. H.S. Skovorody. Kyiv : Abrys.

Slavova, L.L. [Славова Л.Л.]. (2010). Movna osobystist polityka: kohnityvno-dyskursyvnyi aspekt [Мовна особистість політика: когнітивно-дискурсивний аспект].: monohrafiia. Zhytomyr.

Sternberg, R. J., Lubart, T. I. (1996). Investing in creativity. American Psychologist., V. 51., pp. 677–688.

Valeri, Pol [Валери Поль]. (1993). Ob iskusstve [Об искусстве] ; [transl. V.Kozovoy]. Moskva : «Iskusstvo».

Vinogradov, V.V. [Виноградов В.В.]. (1959). O yazyike hudozhestvennoy literaturyi [О языке художественной литературы]. M. : Goslitizdat, 1959. 656 s.

Vinogradov, V.V. [Виноградов В.В.]. (1961). Problema avtorstva i teoriya stiley [Проблема авторства и теория стилей]. M. : Hudozhestvennaya literatura.

Vinokur, G.O. [Винокур Г.О.]. (1959). Ob izuchenii yazyika literaturnyih proizvedeniy [Об изучении языка литературных произведений] : Izbrannyie rabotyi po russkomu yazyiku. M.

Vinokur, G.O. [Винокур Г.О.]. (1991). O yazyike hudozhestvennoy literaturyi [О языке художественной литературы]. M. : Vyisshaya shkola.

Vitgenshteyn, L.Y. [Витгенштейн Л.Й.]. (1994). Filosofskie issledovaniya [Философские исследования] : Izbr. Filosofskie rabotyi. M. : Gnozis, Ch. 1.

Vorkachev, S.G. [Воркачев С.Г.]. (2001). Lingvokulturologiya, yazyikovaya lichnost, kontsept: stanovlenie antropotsentricheskoy paradigmyi v yazyikoznanii [Лингвокультурология, языковая личность, концепт: становление антропоцентрической парадигмы в языкознании]. Filologicheskie nauki [Филологические науки] 1. рр. 64–72.

Vyigotskiy, L.S. [Выготский Л.С.]. (1982). Sobranie sochineniy [Собрание сочинений] : v 6-ti t. / red. Davyidova. V.V. M. : «Pedagogika». T. 2 : Problemyi obschey psihologii.

Опубліковано
2019-08-30