MANIPULATING CATEGORIES IN PUBLIC SPEECHES AND THEIR TRANSLATIONS: COGNITIVE RHETORICAL APPLICATION OF VANTAGE THEORY

Ключові слова: Категорія, маніпуляція, виступ, переклад, когнітивна риторика, теорія побудови перспектив, надкатегоризація, декатегоризація, конструювання нових категорій

Анотація

Застосування у статті теорії побудови перспектив, що пов’язує категоризацію різних явищ з орієнтацією людини у просторі-часі, дозволило окреслити три основні способи маніпулювання категоріями в публічних виступах: надкатегоризація, декатегоризація й побудова нових категорій. Встановлено, що надкатегоризація, спрямована на інтенсифікацію параметрів, які утворюють фокус категорії, передається одиницями, що в оригіналі й перекладі, позначають абсолютну інтенсифікацію внаслідок максимального нагромадження фокальних параметрів, та часткову інтенсифікацію, що посилює фокальні параметри певною мірою. Виявлено, що декатегоризація відображає п’ять способів деінтенсифікації фокальних параметрів. Подібно до надкатегоризації, абсолютна й часткова декатегоризація відбивають максимальне і певне зменшення фокальних параметрів; ситуативна декатегоризація зумовлює розширення значення інклюзивного персонального дейктика we; узагальнювальний варіант передається одиницями, які розширюють межі окремої категорії; універсальний різновид пов’язаний з переходом на суперординатний рівень. Конструювання нових категорій відбивається через словотвір у російському оригіналі й побудові конструкцій в англійському перекладі, передаючи в цьому випадку більшу сміливість мовця порівняно з перекладачем, хоча останній переважно зберігає пропоновану автором послідовність побудови категоріальних перспектив.

Біографія автора

Serhiy Potapenko, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Prof., Dr.

Посилання

Burke, M. (2016). Discourse implicature, Quintilian and the Lucidity Principle: rhetorical phenomena in pragmatics. Topics in
Linguistics, 17, 1-16. Access mode: https://content.sciendo.com/view/journals/topling/17/1/article-p1.xml
Głaz, A. (2012). Extended Vantage Theory in Linguistic Application. The Case of the English Articles. Lublin: Wydawnictwo
Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Hamilton, C. (2012). Tony Blair’s cognitive rhetoric. Texts and Minds: Papers in cognitive poetics and rhetoric. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 201-225.
Johnson, M. (1987). The Body in the Mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago: The University of
Chicago Press.
Kwiatkowska, A. (2012). From the editor. Texts and Minds: Papers in cognitive poetics and rhetoric. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 7-10.
MacLaury, R. E. (1997). Color and Cognition in Mesoamerica: Constructing Categories as Vantages. Austin: University of Texas Press.
MacLaury, R. E. (2002). Introducing vantage theory. Language Sciences, 24, 493-536.
MacLaury, R.E. (2013). Vantage theory in outline. Vantage Theory: A view on language, cognition and categorization. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, pp. 66-136.
Oakley, T. (2005). Force-dynamic dimensions of rhetorical effect. From Perception to Meaning: Image Schemas in Cognitive
Linguistics. Berlin, N.Y.: Mouton de Gruyter, pp. 444–473.
Potapenko, S. (2016) Cognitive rhetoric of effect: energy flow as a means of persuasion in inaugurals. Topics in Linguistics. 17, N. 2, 12-25. Access mode: http://www.topicsinlinguistics.com/index.php/2016-3/
Remizov, O. (2015). Discourses and Emotions in Narration of the Annexation of Crimean Peninsula by the Russian Federation: Master’s thesis. Tartu: University of Tartu.
Talmy, L. (2000). Force dynamics in language and cognition. Concept Structuring Systems. Vol. 1. Cambridge (Mass.): The MIT Press, pp. 409-470.
Tabakowska E. (2012). Rhetoric: «the most valuable gift of gods» or «the art of deception»? Texts and Minds: Papers in cognitive poetics and rhetoric. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 273-286.
Turner M. (1991). Reading Minds. The Study of English in the Age of Cognitive Science. Princeton: Princeton University Press.
Van Langendonk, W. (2007). Iconicity. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford–N.Y.: Oxford University Press,
pp. 394–418.
Опубліковано
2019-04-08