MANIPULATING CATEGORIES IN PUBLIC SPEECHES AND THEIR TRANSLATIONS: COGNITIVE RHETORICAL APPLICATION OF VANTAGE THEORY
Анотація
Застосування у статті теорії побудови перспектив, що пов’язує категоризацію різних явищ з орієнтацією людини у просторі-часі, дозволило окреслити три основні способи маніпулювання категоріями в публічних виступах: надкатегоризація, декатегоризація й побудова нових категорій. Встановлено, що надкатегоризація, спрямована на інтенсифікацію параметрів, які утворюють фокус категорії, передається одиницями, що в оригіналі й перекладі, позначають абсолютну інтенсифікацію внаслідок максимального нагромадження фокальних параметрів, та часткову інтенсифікацію, що посилює фокальні параметри певною мірою. Виявлено, що декатегоризація відображає п’ять способів деінтенсифікації фокальних параметрів. Подібно до надкатегоризації, абсолютна й часткова декатегоризація відбивають максимальне і певне зменшення фокальних параметрів; ситуативна декатегоризація зумовлює розширення значення інклюзивного персонального дейктика we; узагальнювальний варіант передається одиницями, які розширюють межі окремої категорії; універсальний різновид пов’язаний з переходом на суперординатний рівень. Конструювання нових категорій відбивається через словотвір у російському оригіналі й побудові конструкцій в англійському перекладі, передаючи в цьому випадку більшу сміливість мовця порівняно з перекладачем, хоча останній переважно зберігає пропоновану автором послідовність побудови категоріальних перспектив.
Посилання
Linguistics, 17, 1-16. Access mode: https://content.sciendo.com/view/journals/topling/17/1/article-p1.xml
Głaz, A. (2012). Extended Vantage Theory in Linguistic Application. The Case of the English Articles. Lublin: Wydawnictwo
Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Hamilton, C. (2012). Tony Blair’s cognitive rhetoric. Texts and Minds: Papers in cognitive poetics and rhetoric. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 201-225.
Johnson, M. (1987). The Body in the Mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago: The University of
Chicago Press.
Kwiatkowska, A. (2012). From the editor. Texts and Minds: Papers in cognitive poetics and rhetoric. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 7-10.
MacLaury, R. E. (1997). Color and Cognition in Mesoamerica: Constructing Categories as Vantages. Austin: University of Texas Press.
MacLaury, R. E. (2002). Introducing vantage theory. Language Sciences, 24, 493-536.
MacLaury, R.E. (2013). Vantage theory in outline. Vantage Theory: A view on language, cognition and categorization. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, pp. 66-136.
Oakley, T. (2005). Force-dynamic dimensions of rhetorical effect. From Perception to Meaning: Image Schemas in Cognitive
Linguistics. Berlin, N.Y.: Mouton de Gruyter, pp. 444–473.
Potapenko, S. (2016) Cognitive rhetoric of effect: energy flow as a means of persuasion in inaugurals. Topics in Linguistics. 17, N. 2, 12-25. Access mode: http://www.topicsinlinguistics.com/index.php/2016-3/
Remizov, O. (2015). Discourses and Emotions in Narration of the Annexation of Crimean Peninsula by the Russian Federation: Master’s thesis. Tartu: University of Tartu.
Talmy, L. (2000). Force dynamics in language and cognition. Concept Structuring Systems. Vol. 1. Cambridge (Mass.): The MIT Press, pp. 409-470.
Tabakowska E. (2012). Rhetoric: «the most valuable gift of gods» or «the art of deception»? Texts and Minds: Papers in cognitive poetics and rhetoric. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 273-286.
Turner M. (1991). Reading Minds. The Study of English in the Age of Cognitive Science. Princeton: Princeton University Press.
Van Langendonk, W. (2007). Iconicity. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford–N.Y.: Oxford University Press,
pp. 394–418.