Вербалізація суспільних топосів у текстах німецькомовних інтернет-новин
лінгвориторичний аспект
Ключові слова:
етос, новинний інтернет-текст, тактика, топос
Анотація
Статтю присвячено дослідженню вербалізації суспільних топосів – норм поведінки і її оцінки, які поділяються всіма
представниками певної спільноти. Топоси у текстах інтренет-новин пов’язані з етосом, який спирається на цінності
та пріоритети суспільства. У роботі проаналізовано стратегії й тактики, що вербалізують топоси німецькомовної
спільноти.
Посилання
1. Анисимова Т.В. Современная деловая риторика : [учебное пособие] / Т.В. Анисимова, Е.Г. Гимпельсон. − М. ; Воронеж :
Московский психолого-социальный ин-т, 2002. − 431 с.
2. Аристотель. Поэтика. Риторика / Аристотель. − СПб. : Азбука, 2015. − 320 с.
3. Бушев А.Б. Неориторические исследования / А.Б. Бушев // Русская речь в современном вузе : матер. ІІ межд. науч.-практ.
интернет-конференции. − Орел : ОрелГТУ, 2006. − С. 245−254.
4. Волков А.А. Курс русской риторики : [пособие для учеб. заведений] / А.А. Волков. − М. : Наука, 2001. − 474 с.
5. Ворожбитова А.А. Лингвориторическая парадигма: теоретические и прикладные аспекты : дисс. … докт. филол. наук /
А.А. Ворожбитова. − Сочи : СГУТиКД, 2000. − 319 с.
6. Дацишин Х. Терміни «журналістська риторика», «риторика ЗМІ», «медіариторика» / Х. Дацишин [Електронний
ресурс]. – Режим доступу : http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/15339/1/38-179-182.pdf.
7. Дейк Т.А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / Т.А. ван Дейк. − М. : Прогресс, 1989. − 312 с.
8. Лазарева М.Е. Языковые средства выражения иронии на материале норвежских публицистических текстов : автореф.
дисс. … канд. филол. наук / М.Е. Лазарева. − М., 2005. − 19 с.
9. Медведева Т.С. Ценности немецкого народа: история и современность / Т.С. Медведева // Вестник Удмуртского университета. Серия «История и филология». − 2010. − Вып. 3. − С. 130−134.
10. Паулов С.В. Масс-медиа в системе политической коммуникации современного российского общества / С.В. Паулов //
Научные ведомости. – 2008. − № 2 (42). – С. 145−148.
11. Потапенко С.И. Непредвзятость или война слов? / С.И. Потапенко // Записки из романо-германской филологии. –
2015. – Вып. 1 (34). – С. 126–132.
12. Потапенко С.І. Сучасний англомовний медіа-дискурс: лінгвокогнітивний і мотиваційний аспекти : [монографія] /
С.І. Потапенко. − Ніжин : Вид-во Ніжинського держ. ун-ту ім. Миколи Гоголя, 2009. − 391 с.
13. Рождественский Ю.В. Принципы современной риторики / Ю.В. Рождественский. − М. : Флинта, 2003. – 176 с.
14. Смелкова З.С. Риторические основы журналистики. Работа над жанрами газеты / З.С. Смелкова, Л.В. Ассуирова,
М.Р. Савова. – М. : Наука, 2003. – 218 с.
15. Стехіна В.М. Неориторика в масовій комунікації / В.М. Стехіна – К. : НТУУ «КПІ», 2010. – 144 с.
16. Ahlfeld B. Manipulation: ist alles schwarze Rhetorik? / B. Ahlfeld [Elektronische Ressource]. – Zugang : https://www.
benediktahlfeld.com/blog/manipulation-schwarze-rhetorik.
17. Duden. Bedeutungswörterbuch. – Mannheim / Leipzig / Wien / Zürich // Bibliographisches Institut AG. – 2010. – Bd. 10. –
1151 s.
18. Forster P. Die verkaufte Wahrheit – Wie uns Medien und Mächtige in die Irre führen / P. Forster. − Frauenfeld : Huber, 2005. –
317 s.
19. Hahne P. Die Macht der Manipulation. Über Menschen, Medien und Meinungsmacher / P. Hahne. − Neuhausen-Stuttgart :
Hänssler, 2005. − 76 s.
20. Perelman Ch. Die neue Rhetorik / Ch. Perelman, L. Olbrechts-Tyteca // Eine Abhandlung über das Argumentieren. – StuttgartBad Cannstatt : Fink, 2004. – 570 s.
21. Schroll-Machl S. Die Deutschen – Wir Deutsche / S. Schroll-Machl // Fremdwahrnehmung und Selbstsicht im Berufsleben. –
Göttingen : Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2003. – S. 40–42.
22. Wagner T. Aristoteles, Topik. Übersetzung, Einleitung und Kommentar / T. Wagner, Ch. Rapp. – Stuttgart : Reclam, 2004. – 204 s.
Московский психолого-социальный ин-т, 2002. − 431 с.
2. Аристотель. Поэтика. Риторика / Аристотель. − СПб. : Азбука, 2015. − 320 с.
3. Бушев А.Б. Неориторические исследования / А.Б. Бушев // Русская речь в современном вузе : матер. ІІ межд. науч.-практ.
интернет-конференции. − Орел : ОрелГТУ, 2006. − С. 245−254.
4. Волков А.А. Курс русской риторики : [пособие для учеб. заведений] / А.А. Волков. − М. : Наука, 2001. − 474 с.
5. Ворожбитова А.А. Лингвориторическая парадигма: теоретические и прикладные аспекты : дисс. … докт. филол. наук /
А.А. Ворожбитова. − Сочи : СГУТиКД, 2000. − 319 с.
6. Дацишин Х. Терміни «журналістська риторика», «риторика ЗМІ», «медіариторика» / Х. Дацишин [Електронний
ресурс]. – Режим доступу : http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/15339/1/38-179-182.pdf.
7. Дейк Т.А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / Т.А. ван Дейк. − М. : Прогресс, 1989. − 312 с.
8. Лазарева М.Е. Языковые средства выражения иронии на материале норвежских публицистических текстов : автореф.
дисс. … канд. филол. наук / М.Е. Лазарева. − М., 2005. − 19 с.
9. Медведева Т.С. Ценности немецкого народа: история и современность / Т.С. Медведева // Вестник Удмуртского университета. Серия «История и филология». − 2010. − Вып. 3. − С. 130−134.
10. Паулов С.В. Масс-медиа в системе политической коммуникации современного российского общества / С.В. Паулов //
Научные ведомости. – 2008. − № 2 (42). – С. 145−148.
11. Потапенко С.И. Непредвзятость или война слов? / С.И. Потапенко // Записки из романо-германской филологии. –
2015. – Вып. 1 (34). – С. 126–132.
12. Потапенко С.І. Сучасний англомовний медіа-дискурс: лінгвокогнітивний і мотиваційний аспекти : [монографія] /
С.І. Потапенко. − Ніжин : Вид-во Ніжинського держ. ун-ту ім. Миколи Гоголя, 2009. − 391 с.
13. Рождественский Ю.В. Принципы современной риторики / Ю.В. Рождественский. − М. : Флинта, 2003. – 176 с.
14. Смелкова З.С. Риторические основы журналистики. Работа над жанрами газеты / З.С. Смелкова, Л.В. Ассуирова,
М.Р. Савова. – М. : Наука, 2003. – 218 с.
15. Стехіна В.М. Неориторика в масовій комунікації / В.М. Стехіна – К. : НТУУ «КПІ», 2010. – 144 с.
16. Ahlfeld B. Manipulation: ist alles schwarze Rhetorik? / B. Ahlfeld [Elektronische Ressource]. – Zugang : https://www.
benediktahlfeld.com/blog/manipulation-schwarze-rhetorik.
17. Duden. Bedeutungswörterbuch. – Mannheim / Leipzig / Wien / Zürich // Bibliographisches Institut AG. – 2010. – Bd. 10. –
1151 s.
18. Forster P. Die verkaufte Wahrheit – Wie uns Medien und Mächtige in die Irre führen / P. Forster. − Frauenfeld : Huber, 2005. –
317 s.
19. Hahne P. Die Macht der Manipulation. Über Menschen, Medien und Meinungsmacher / P. Hahne. − Neuhausen-Stuttgart :
Hänssler, 2005. − 76 s.
20. Perelman Ch. Die neue Rhetorik / Ch. Perelman, L. Olbrechts-Tyteca // Eine Abhandlung über das Argumentieren. – StuttgartBad Cannstatt : Fink, 2004. – 570 s.
21. Schroll-Machl S. Die Deutschen – Wir Deutsche / S. Schroll-Machl // Fremdwahrnehmung und Selbstsicht im Berufsleben. –
Göttingen : Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2003. – S. 40–42.
22. Wagner T. Aristoteles, Topik. Übersetzung, Einleitung und Kommentar / T. Wagner, Ch. Rapp. – Stuttgart : Reclam, 2004. – 204 s.