ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ ДИСКРЕДИТАЦІЇ В АНГЛОМОВНОМУ ДИТЯЧОМУ АВТОРИТАРНОМУ ДИСКУРСІ

  • Анастасія Валентинівна Пахаренко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-8433-9180
Ключові слова: адресат, англомовний дитячий авторитарний дискурс, глузування, дискредитація, образа, применшення чеснот, стратегія, тактика, чинення впливу

Анотація

Стаття представляє результати дискурсивного аналізу конфронтаційної дискурсивної стратегії дискредитації в англомовному дитячому авторитарному дискурсі. Останній розглядається як поле утілення комунікативної діяльності дитини. Особистість дитини проходить процес становлення за рахунок наслідування прикладу дорослих та однолітків навколо себе, а також шляхом експериментування з арсеналом лінгвістичних засобів та техніками їх застосування задля встановлення міжособистісного контролю у межах свого дискурсивного оточення. Виходячи з особливостей здійснення впливу, який дитина-мовець намагається чинити на адресата з метою змусити його діяти відповідно до її бажань та замислів, розглянуто стратегію дискредитації в англомовному дитячому авторитарному дискурсі. Дискредитація постулюється у роботі як макромовленнєвий акт, який ґрунтується на підриві авторитету мовця та применшенні його значущості у комунікативній взаємодії. Необхідною передумовою актуалізації стратегії є публічність, що обумовлено спрямованістю на реакцію слухача – прямого/непрямого адресата комунікації. Дискредитація мовця є актом руйнації його іміджу, під час якого активується категорія неввічливості, що відносить його до сфери оцінного впливу. Проведене дослідження уможливило виокремлення тактики нанесення образи, глузування та применшення чеснот співрозмовника при реалізації стратегії дискредитації. Їх імплементація відбувається шляхом чинення авторитарною дитиною впливу на прямого чи непрямого адресата. На мовленнєвому рівні успішності намірів мовця сприяють маркери негативної оцінки (прикметники, порівняння, вокативи), іронічна/саркастична тональність спілкування, питальні риторичні конструкції/вигуки та конструкції вираження категорії умовного стану. Закладені у дитинстві навички вербального дискредитування співрозмовника знаходять свій розвиток у подальшому становленні дитини як особистості.

Біографія автора

Анастасія Валентинівна Пахаренко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Пахаренко Анастасія Валентинівна, викладач кафедри англійської філології, ф-ту іноземних мов Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна; Майдан Свободи 4, 61000, м. Харків, Україна

Посилання

Alieksieieva, I. O. [Алєксєєва, І. О.]. (2012). Konfrontatsiini taktyky mizhosobystisnoho konfliktu (na materiali anhlomovnoi komunikatsii) [Конфронтаційні тактики міжособистісного конфлікту (на матеріалі англомовної комунікації). Linhvistyka ХХІ stolittia: novi doslidzhennia i perspektyvy [Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи], pp. 21-30.
Anysymova, T. V. [Анисимова, Т. В.]. (2015). Spetsyfyka stratehyy dyskredytatsyy v reklamnom y PR-dyskursakh [Специфика стратегии дискредитации в рекламном и PR-дискурсах]. Aktualnyie problemyi filologii i pedagogicheskoy lingvistiki [Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики] 3, pp. 20-25.
Bondarenko, E. N. [Бондаренко, Е. Н.]. (2017). Rechevaya strategiya diskreditatsii i problema yazyikovoy lichnosti [Речевая стратегия дискредитации и проблема языковой личности]. Vestnik Gosudarstvennogo gumanitarno-tehnicheskogo universiteta [Вестник государственного гуманитарно-технического университета] 3, pp. 56-60.
Bukin, A. S. [Букин, А. С.]. (2016). Nekooperativnyiy dialog (na materiale angloyazyichnoy hudozhestvennoy literaturyi): avtoref. diss. kand. filol. nauk [Некооперативный диалог (на материале англоязычной художественной литературы: автореф. дисс. … канд. филол. наук]. Moskva.
Culperer, J. (2013). Impoliteness: Questions and Answers. In: D. Jamet, M. Jobert, ed., Aspects of Linguistic Impoliteness. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp. 1-15.
Egorova, E. N. [Егорова, Е. Н.]. (2015). Rechevaya agressiya i strategiya diskreditatsii (na primere analiza gazetnyih publikatsiy). [Речевая агрессия и стратегия дискредитации (на примере анализа газетных публикаций)]. Elektronnyiy zhurnal ‘Yazyik i tekst langspy.ru’ [Электронный журнал «Язык и текст langspy.ru»] 2(3), pp. 69-75.
Frolova, I. Ye. [Фролова, І. Є.]. (2015). Rehuliatyvnyi potentsial stratehii konfrontatsii v anhlomovnomu dyskursi: avtoref. diss. … doct. filol. nauk [Регулятивний потенціал стратегії конфронтації в англомовному дискурсі: автореф. дис. … докт. філол. наук]. Kharkiv.
Garmendia, J. (2018). Irony: Key Topics in Semantics and Pragmatics. New York: Cambridge University Press.
Grice, P. (1991). Studies in the Way of Words. Massachusetts: Harvard University Press.
Gritsenko, L. M., Demidova, T. A. [Гриценко, Л. М., Демидова, Т. А.]. (2018). Kommunikativnaya strategiya diskreditatsii v internet-kommunikatsii (na primere trollinga) [Коммуникативная стратегия дискредитации в интернет-коммуникации (на примере троллинга)]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya [Вестник Томского государственного университета. Филология] 55, pp. 29-42.
Issers, O. S. [Иссерс, О. С.]. (2002). Kommunikativnyie strategii i taktiki russkoy rechi [Коммуникативные стратегии и тактики русского языка]. Moskva: LKI.
Khoroshylova, V. M. [Хорошилова, В. М.]. (2016). Stratehiia zavdannia obrazy u nimetskomovnomu dialohichnomu internet-dyskursi. Diss. kand. filol. nauk [Стратегія завдання образи у німецькомовному інтернет-дискурсі. Дис. … канд. філол. наук.]. German Philology department, V. N. Karazin Kharkiv national university.
Krysanova, T. A. [Крисанова, Т. А.]. (1999). Vyslovliuvannia nehatyvnoi otsinky adresata v suchasnii anhliiskii movi (komunikatyvno-prahmatychnyi aspekt): автореф. дис. …канд. філол. наук [Висловлювання негативної оцінки адресата в сучасній англійській мові (комунікативно-прагматичний аспект: автореф. дис. … канд. філол. наук]. Kyiv.
Kusov, G. V. [Кусов, Г. В.]. (2004). Oskorblenie kak illokutivnyiy lingvokulturnyiy kontsept. Diss. kand. filol. nauk. [Оскорбление как иллокутивный лингвокультурный концепт. Дисс. канд. филол. наук]. Kubanskiy gosudarstvennuy tehnologicheskiy universitet.
Lenets, A. V., Sergeeva, D. S. [Ланец, А. В., Сергеева, Д. С.]. (2018). Yazyikovaya manifestatsiya kommmunikativnoy strategii diskreditatsii kak sposoba konstruirovaniya imidzha politika v virtualnom prostranstve (na materiale predvyibornyih tvitov D. Trampa) [Языковая манифестация коммуникативной стратегии дискредитации как способа конструирования имиджа политика в виртуальном пространстве (на материале предвыборных твитов Д. Трампа)]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya [Вестник Томского государственного университета. Филология] 52, pp. 98-111.
Lisihina, M. A. [Лисихина, М. А.]. (2009). Pragmalingvisticheskoe issledovanie yavleniya diskreditatsii v amerikanskoy rechevoy culture: avtoref. diss. … kand. filol. nauk [Прагмалингвистическое исследование явления дискредитации в американской речевой культуре: автореф. дис. … канд. филол. наук]. Irkutsk.
Locher, M. A., Bousfield, D. (2008). Introduction: Impoliteness and power in language. In: D. Bousfield, M. A. Locher, ed. Impoliteness in language. Studies on its Interplay with Power in Theory and Practice, Berlin: Mouton de Gruyter, pp. 1-13.
Parshina, O. N. [Паршина, О. Н.]. (2005). Strategii i taktiki rechevogo povedeniya sovremennoy politicheskoy elityi Rossii. Diss. … doct. filol. nauk. [Стратегии и тактики речевого поведения современной политической элиты России. Дисс. докт. филол. наук]. N. G. Chernyshevskiy Saratovskiy gosudarstvennuy universitet.
Perebyinis, V. I. [Перебийніс, В. І.]. (2013) Statystychni metody dlya linhvistiv [Статистичні методи для лінгвістів]. Vinnytsya: Nova Knyha.
Prokopenko, A. A. [Прокопенко, А. А.]. (2016). Prezidentskiy diskurs Baraka Obamyi: kognitivno-kommunikativnyie aspektyi. Diss. kand. filol. nauk [Президентский дискурс Барака Обамы: когнитивно-коммуникативные аспекты. Дисс. канд. филол. наук]. V. N. Karazin Kharkiv national university.
Rebriy, O., Gaydar, D. [Ребрій, О., Гайдар, Д.]. (2015). Strategiyi vidtvorennya invektivi v anglo-ukrayinskomu perekladi (na materiali dityachoyi literaturi) [Стратегії відтворення інвективи в англомовному перекладі (на матеріалі дитячої літератури)]. Studia Methodologica 40, pp. 157-162.
Seyranyan, M. Yu. [Сейранян, М. Ю.]. (2016). Konfliktnyiy diskurs i ego prosodicheskiy stroy [Конфликтный дискурс и его просодический строй]. Moskva: MPGU.
Sidak, O. O. [Сідак, О. О.]. (2011). Metafora yak zasib realizatsii taktyky politychnoi obrazy [Метафора як засіб реалізації тактики політичної образи)]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina [Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна] 953, pp. 48-52.
Sivoraksha (Lisihina), M. A. [Сиворакша (Лисихина), М. А.]. (2007). Diskreditatsiya kak raznovidnost konfliktnogo obscheniya [Дискредитация как разновидность конфликтного общения]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertsena [Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена] 18(44), pp. 452-457.
Slavova, L. L. [Славова, Л. Л.]. (2015). Movna osobystist u suchasnomu amerykanskomu ta ukrainskomu politychnomu dyskursi: avtoref. diss. … doct. filol. nauk [Мовна особистість у сучасному американському та українському політичному дискурсі: автореф. дис. … докт. філол. наук]. Kyiv.
Sudus, O. V. [Судус, О. В.]. (2018). Movlennievi taktyky realizatsii stratehii dyskredytatsi v anhlomovnomu dyplomatychnomu dyskursi. Dyss. kand. filol. nauk [Мовленнєві тактики реалізації стратегії дискредитації в англомовному дипломатичному дискурсі. Дис. канд. філол. наук]. Zaporizkuy natsionalnuy universytet.
Tselika, A. (2015). Irony as an Impoliteness Tool: An Exploration of Irony’s Intentionality, Cancellability and Strength. Athens Journal of Philology 2(2), pp. 89-108.

SOURCE MATERIAL
Brouwer, S. (2002). Long Shot (Watch out for Joel!). Kansass: Topeka Bindery.
Guay, P. (1994). The Little Rascals. Available from: https://www.springfieldspringfield.co.uk/ movie_script.php?movie=little-rascals-the
Hunt, L. M. (2013). One for the Murphys. New York: Puffin Books.
King, St. (2018). The Body. New York: Scribner.
Mitchell, D. (2007). Black Swan Green. New York: Random House Trade Paperbacks.
Patterson, J. (2013). Middle School: My Brother is a Big Fat Liar. Kimmy Patterson.
Pung, A. (2014). Laurinda. Melbourne: Black Inc.
Stead, R. (2013). Liar and Spy. New York: Yearling.
Wilson, J. (2008). Best Friends. New York: Corgi.
Wilson, J. (2008). Sleepovers. New York: Young Corgi.
Wilson, J. (2009). The Illustrated Mum. New York: Yearling.
Wonder, R. J. (2012). Palacio. New York: Knopf Books for Young Readers.
Опубліковано
2019-07-14